- De BMW 5 Serie is al sinds jaar en dag de standaard in zijn klasse.
- Kan BMW aan deze standaard blijven voldoen nu het met de i5 een volledig elektrische variant van dit model op de markt heeft gebracht?
- Business Insider Nederland reed een week in de BMW i5 eDrive40 om daar achter te komen.
- Lees ook: Mooi, maar ook praktisch? Zo bevalt de NIO ET5 Touring, de tweede volledig elektrische stationwagen in Nederland
Als je het over een luxe sedan hebt, dan komt de BMW 5 Serie al snel ter sprake. Het model wordt vaak als een van de beste in zijn klasse gezien, wat maakt dat BMW een naam heeft hoog te houden nu het met een volledig elektrische variant ervan op de markt komt: de i5.
Nu is BMW geen onbekende meer op het gebied van elektrische auto’s. Het is een van de weinige fabrikanten die klanten laat kiezen welke aandrijving ze in hun auto willen. Daarop is niet alleen de productie, maar zijn ook de aandrijflijnen aangepast. Daardoor lijkt de elektrische i5 veel op zijn broertje met benzinemotor.
Loont deze strategische keuze van BMW, of zorgt het voor een combinatie van het slechtste van beide werelden? Business Insider Nederland reed een week met de i5 eDrive40 om daarachter te komen.
Zet BMW opnieuw de standaard? We testen de BMW i5 eDrive40
Zet BMW opnieuw de standaard? We testen de BMW i5 eDrive40
-
De BMW 5 Serie is een icoon in z’n klasse en wordt al sinds jaar en dag als de standaard gezien onder de luxe zakensedans. Maar wat blijft daar van over als de verbrandingsmotor verwisseld wordt voor een elektromotor?
We kregen de nieuwe BMW i5 eDrive40 een week mee om dat te ervaren.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Als er afbreuk aan de 5 Serie gedaan wordt, dan kan het in ieder geval niet liggen aan de looks. De elektrische variant ziet er, op wat details na, precies hetzelfde uit als de versie die met een verbrandingsmotor is uitgerust.
Als je snel kijkt, zie je het verschil dus niet. Maar er zijn wat dingen die de elektrische aandrijving verraden: het gebrek aan geluid (daarover later meer), het gebrek aan uitlaatpijpen aan de achterkant en dat kleine I’tje op de grille.
Het minst subtiele verschil zie je in het donker. De grille, ook wel de ‘nieren’ genoemd, zijn op de i5 namelijk verlicht. Laten we zeggen dat het mensen doet omkijken.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Oh, en de 20-inch velgen onder deze BMW zijn ook exclusief voor de volledig elektrische versies.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De i5 komt er in twee versies: een ‘gewone’ eDrive40, die je hier ziet, en een machtige sportversie: de i50 M60.
Toch vonden we dat deze i5 zich erg fijn liet besturen. Op papier mag het dan geen M-model zijn, hij wil wel. Daar zorgt de 340 pk sterke motor op de achteras wel voor. Een sprint naar 100 km/u kost 6 seconden en de topsnelheid ligt op 193 km/u.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Toegegeven, die cijfers zijn niet heel indrukwekkend voor een volledig elektrische auto. Maar in de praktijk zijn ze meer dan voldoende. Wat wij belangrijker vonden was dat de i5 tijdens het rijden zijn 2.200 kilo aan gewicht enorm goed wist te verbergen.
Zo goed zelfs, dat we op momenten vergaten dat we met een zware EV op pad waren en het idee hadden in een brandstof-BMW te rijden.
Tenminste, tot we weer moesten laden. De kou maakte dat de opgegeven actieradius van tussen de 498 en 582 kilometer (WLTP) bij ons toch echt niet verder dan 397 km kwam.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Gelukkig kan de i5 snelladen met een piekvermogen van 205 kW, waarmee het 81,2 kWh metende accupakket op papier binnen een half uur van 10 tot 80 procent is opgeladen. En daar zaten de cijfers niet ver van de realiteit. Wij kwamen uit op 36 minuten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Mocht je het niet aan de afmetingen van de i5 zien, dan moet de ‘5’ in de ‘Hofmeister-knik’ duidelijk maken dat we hier te maken hebben met, jawel, een BMW 5 Serie.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voordat we je meenemen naar het interieur van de auto, even snel de laadruimte.
Ja, de klep gaat met een knop op de sleutel vanaf afstand open.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook hier lijkt het erop dat je te maken hebt met een reguliere BMW. Niets raars. Geen kleinere laadruimte of vreemde hoeken omdat er accu’s verwerkt moeten worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het enige dat de elektrische aandrijving verraad is het vak onder de klep in de bagageruimte. Daar kun je de laadkabels opslaan. Dus ook in de i5 gaan die niet ongecontroleerd door de achterbak. Altijd fijn om te weten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Goed, door naar binnen. Een heel fijne plek om te zijn. Bij het instappen in de i5 kregen we gelijk weer het ‘Freude Am Fahren’-gevoel. Hiervoor is de perfect af te stellen zitpositie enorm belangrijk. Een goede houding maakt dat je actief kunt autorijden, actief kunt sturen.
Ook werd weer duidelijk dat je in een BMW zit. Vanachter het stuur kijk je over een hoge en imposante motorkap en komen je schouders net tot de rand van de ramen in de deuren.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Tegelijk is de cockpit ruimer dan hij lijkt. Ondanks de vele tierelantijntjes straalt er een bepaalde rust en luxe van het geheel.
En ja, ook BMW is mee met het grote touchscreen in het midden. Al hoef je die bijna niet aan te raken, als je dat niet wilt.
Je kunt in theorie alles behalve de temperatuurregeling via knopjes aansturen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voor de mensen die bekend zijn met de wat oudere BMW’s en het iDrive-systeem is het makkelijk om de i5 naar wens in te stellen. Met de grote kristallen draai- en drukknop beweeg je makkelijk door de menu’s.
De overige knoppen op de middenconsole geven toegang tot de belangrijkste of meest gebruikte functies van de auto.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Een daarvan is de schakelaar voor rijmodi. Het leuke daaraan is dat je daarmee niet alleen de instellingen van de auto, zoals de respons op het indrukken van het gaspedaal en het sturen veranderd, maar dat het interieur zich ook aanpast.
Hier zie je de sportstand, waarbij de sierlijsten bijvoorbeeld allemaal rood kleuren. Op de head-up display verschijnen indicatoren voor het gebruikte motorvermogen, en het ‘motorgeluid’ versterkt zich.
Ja, de BMW heeft een soort motorgeluid. Deze wordt door de speakers afgespeeld bij het gasgeven en lijkt, bij gebrek aan een betere uitleg, op een soort soepele cyberbenzinemotor. Velen vinden het niets, wij vonden het prettig, want het geeft een beetje de ervaring van een normale auto zonder storend of overdadig nep te zijn.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De persoonlijke stijl heeft weer andere kleuren en instellingen. Die zijn naar wens aan te passen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En wil je zuinig en relaxt rijden, dan kun je ervoor kiezen om het interieur in een ‘rustgevende’ stand te laten zetten. Hierbij gaat het schuifdak dicht en wordt de temperatuur wat hoger ingesteld.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Geen zin om de sportmodus in te schakelen, maar toch even het maximale vermogen van de auto nodig? Daar heeft de i5 een ‘boost’-flipper voor. Daarmee schakel je niet, want de auto heeft geen versnellingsbak, maar activeer je de boost-modus waarmee je je 10 seconden kunt uitleven, voordat hij zelf weer terugschakelt naar de ingestelde modus.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog een veel gehoorde klacht bij moderne EV’s is dat je de lichtroosters, die overigens perfect verborgen zijn in deze i5, via een menu in de software moet aanpassen. Naar die mensen heeft BMW geluisterd, want er zijn gewoon wieltjes te vinden onder het dashboard.
Je moet ze alleen wel weten te vinden…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar die fysieke knoppen worden dan weer gecompenseerd met wat touch-panelen in de deuren. Hiermee kan je de instellingen van je stoel opslaan in de juiste instelling.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Zoveel ruimte als je voorin hebt, zo weinig is er achterin. Op de foto zijn de voorstoelen ingesteld op wat langere mensen, maar zelfs als je een reguliere Nederlander achter het stuur zet, blijft er niet bijster veel beenruimte over.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Qua hoofdruimte valt er weinig aan te merken op de i5. Ondanks de strak aflopende daklijn konden we er prima zitten. Jammer dat de benen er niet bij mochten.
Kortom: prima geschikt voor kinderen. Volwassenen hebben er wat meer moeite mee.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En er is ook aan de kids gedacht, want met een optionele iPad-houder die in dit systeem geklikt kan worden, kunnen ze zichzelf prima vermaken op weg naar opa en oma. Ook de tieners die alleen op de mobiel zitten, kunnen via de USB-C-poort hun apparaten opladen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Sowieso valt er niet veel te klagen achterin de BMW. Er is stoelverwarming en natuurlijk eigen climate control, met nog wat extra USB-C-poorten, want daarvan heb je er nooit teveel.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog even snel wat over de zetels in de i5, want we kunnen ze niet iets anders noemen. Net als in voorgaande BMW’s vinden we dit toch ook nu weer enkele van de fijnste stoelen die je momenteel in een auto kunt vinden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hoewel deze i5 helemaal vol zit met technische snufjes, was het een van de weinige auto’s waarin we toch liever zelf aan het sturen waren. In menig EV maken we dankbaar gebruik van de cruise control en de software die de auto binnen de lijntjes houdt, maar deze i5 stuurt zo prettig, dat we het liever zelf ervaarden.
De Driving Assistant, BMW’s versie van een semi-zelfrijdende rij-assistent met een combinatie van adaptive cruise control en lane assist, doet prima zijn werk. Hij wil wel eens wat snel ingrijpen en is wat terughoudend op momenten, maar dat stoort niet. Soms moet je wel je best doen om van rijbaan te wisselen. De richtingaanwijzer aanzetten terwijl de Driving Assistant aanstaat, betekent niet dat hij je zonder slag of stoot naar de andere baan laat sturen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland