Audi, de grote winstmaker van autoconcern Volkswagen, verkocht in 2013 een recordaantal auto’s. Maar kortingsacties in Europa knaagden aan de resultaten.

Het Duitse automerk Audi, onderdeel van Volkswagen, heeft in 2013 minder winst geboekt ondanks het recordaantal van 1,58 miljoen verkochte auto’s, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend.

De nettowinst daalde met circa 8 procent tot 4 miljard euro, terwijl de omzet met ruim 2 procent steeg tot 49,9 miljard euro.

Audi is veruit het belangrijkste merk voor Volkswagen, als het gaat om de winstgevendheid. Over de eerste negen maanden van afgelopen jaar boekte Audi een operationele winst van 3,7 miljard euro. Het merk Volkswagen bracht over die periode een bedrijfsresultaat van 2,1 miljard binnen en dochter Porsche 1,9 miljard euro.

Volkswagen maakt de volledige resultaten van alle bedrijfsonderdelen op 13 maart bekend.

Kosten probleem voor Audi

Audi had te kampen met hogere uitgaven, onder meer aan extra productiecapaciteit, en voelde de effecten van kortingsacties om auto's op zwakke Europese markten aan de man te brengen. Ook verkocht het bedrijf uit Ingolstadt afgelopen jaar meer kleinere modellen, die minder winstgevend zijn dan grote auto's.

Topman Rupert Stadler gaf dinsdag aan dat Audi dit jaar 17 nieuwe of gemoderniseerde modellen wil uitbrengen en dat de omzet in 2014 licht zal stijgen. Ook denkt hij dat Audi dit jaar voor het eerst meer dan een half miljoen auto's in China zal verkopen.

Audi gaat de komende 5 jaar circa 22 miljard euro investeren in nieuwe modellen en technologie. Het bedrijf is erop gebrand de Duitse rivaal BMW in te halen als 's werelds grootste producent van luxeauto's.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl