- Het Zeeuwse modemerk Omoda neemt maatregelen om zijn merknaam te beschermen.
- Het doet dit omdat er in april volgend jaar een Chinees automerk naar Nederland komt met dezelfde naam.
- Volgens de Chinese autofabrikant Chery, het moederbedrijf van OMODA, is het prima mogelijk om twee Omoda’s in Nederland te hebben.
- Lees ook: Dit zijn de 10 grootste webshops in Nederland: het gat tussen Amazon en Bol wordt groter
Het Zeeuwse familiebedrijf Omoda neemt maatregelen om zijn merknaam te beschermen, omdat er in april volgend jaar een Chinees automerk naar Nederland komt met exact dezelfde naam. Omoda spant een kort geding aan tegen het Chinese automerk, laat topman Jan Baan weten.
Hij vreest dat het automerk OMODA de naamsbekendheid van zijn bedrijf aantast en probeert de komst daarvan via de rechter te voorkomen. “Wij hebben de afgelopen jaren keihard gewerkt en veel geïnvesteerd om een grote naamsbekendheid op te bouwen in de Benelux”, zegt Baan. “Wij kunnen dit niet over onze kant laten gaan.”
Volgens de Chinezen is een tweede Omoda-merk op de Nederlandse markt juridisch geen probleem. “Maar wij hebben al meerdere keren aangegeven bij Chery dat dit wel zo is. Het Chinese automerk maakt oneigenlijk gebruik van het merk Omoda met de introductie van hun nieuwe automodel op de Europese markt”, zegt een woordvoerder van Omoda, met meer dan dertig schoenenzaken in Nederland.
Er is al geruime tijd geleden contact geweest tussen Omoda en Chery over het gebruik en afbakening van de Omoda-merknaam. “Echter, de laatste contactverzoeken van Omoda aan Chery zijn onbeantwoord gebleven. Nu rest ons niets anders dan deze stap te zetten”, aldus de topman van het Zeeuwse modemerk.
Zelfde naam, verschillende producten: strijd om merkrecht wordt lastig
Het Chinese OMODA is inmiddels al in meer dan tien landen actief. "Er liggen veelbelovende plannen op tafel voor verdere expansie in landen zoals Nederland, Nieuw-Zeeland en Brazilië", kondigde het bedrijf begin deze week aan.
Een woordvoerster van het automerk OMODA kon woensdag nog geen inhoudelijke reactie geven.
Merkenrechtadvocaat Radboud Ribbert denkt dat het lastig wordt voor het Zeeuwse bedrijf om een eventuele rechtszaak te winnen. "Vergelijk het met Ajax-brandblussers, de voetbalclub en schoonmaakmiddel. Aangezien het niet dezelfde producten zijn kan dit gewoon. Een ander voorbeeld is Lotus. Lotus is een auto, maar ook een koekje", stelt Ribbert van advocatenkantoor Greenberg Traurig in Amsterdam.
De schoenen van Omoda en het automerk liggen volgens de merkendeskundige ver uit elkaar. "Dus zouden ze best naast elkaar kunnen bestaan. Als je in dezelfde productcategorie gaat zitten kan dit wel een probleem zijn. Maar daar is hier geen sprake van."