Jan Zeeman, de oprichter van winkelketen Zeeman, is 2 juni op 78-jarige leeftijd overleden, meldt een woordvoerder van de familie.
Als zoon van een textielhandelaar opende hij in 1967 zijn eerste winkel in Alpen aan de Rijn, met textiel voor een lage prijs.
Dat idee sloeg aan. Vanaf 1974 breidde de formule met honderden vestigingen uit. Zeeman telt nu zo’n 1300 winkels.
Zeemans visie: Ook mensen die meer dan een ton per jaar verdienen willen zo min mogelijk betalen voor goed basistextiel, dat volgens hem niet duur hoefde te zijn.
Hij verkocht 3,5 miljoen onderbroeken per jaar en zou volgens Quote goed zijn voor 800 miljoen euro.
Jan Zeeman, oprichter van textielketen Zeeman, is op 78-jarige leeftijd overleden. Dat meldde een woordvoerder van de familie. Hij overleed op 2 juni. De familie zal in besloten kring afscheid nemen.
“Dankbaar en trots kijken wij terug op wie hij was, als echtgenoot, vader en opa. Maar ook dankbaar voor hetgeen hij heeft bereikt en wat een prachtig, ondernemend en succesvol leven hij heeft gehad”, schrijft zijn familie. Het was altijd de wens van Zeeman om thuis in zijn eigen vertrouwde omgeving te mogen verblijven als hij in de laatste fase van zijn leven zou komen, zegt zijn familie.
Als zoon van een textielhandelaar opende hij in 1967 zijn eerste textielwinkel in Alphen aan den Rijn. De formule van textiel voor een lage prijs sloeg aan en vanaf 1974 groeide het bedrijf door een aantal grote overnames nog harder. Met de overname van 160 winkels van Loek Brons in 1980 werd Zeeman in één klap de grootste ’textielsuper’ van Nederland. Ook de ketens Turkenburg en Gazan slokte hij op. In de jaren negentig zocht Zeeman vervolgens het nabije buitenland op.
Goedkoop ondergoed en alles zelf doen
Jan Zeemans visie was eenvoudig: “Goede kleding en textiel hoeft niet duur te zijn”. Ruim 3,5 miljoen onderbroeken per jaar verkocht hij. De ondernemer was ervan overtuigd dat ook mensen die een ton of meer per jaar verdienen, het liefst zo weinig mogelijk voor basistextiel betalen.
Alles zelf doen, was Zeemans credo. In een tijd waarin alle bedrijven hun transport uitbesteedden, zwoer Zeeman bij zijn eigen vrachtwagens. Ook de reclame nam hij zelf ter hand. Eigenhandig ontwierp hij het logo van zijn winkelketen: een matroos achter een scheepsrad.
In 1999 nam hij afscheid als bestuursvoorzitter van Zeeman Groep. Hij droeg de dagelijkse leiding over aan Paul Schouwenaar, afkomstig van Kijkshop. Sinds 2014 was hij ook geen commissaris meer.
Inmiddels is het familiebedrijf gevestigd in zeven landen en heeft het bijna 1300 vestigingen. De budgetkledingwinkel heeft nog ruim 500 Nederlandse filialen. Volgens het zakenblad Quote behoorde Jan Zeeman met een geschat vermogen van ruim 800 miljoen euro tot de 25 rijkste Nederlanders. Er werken in totaal bijna 8000 mensen bij Zeeman, waarvan zo'n 3000 in Nederland.
Het hoofdkantoor, verrassend klein voor zo'n grote onderneming, staat niet in grote steden als Amsterdam of Rotterdam, maar nog steeds in Alphen aan den Rijn.