Zalando heeft voorafgaand aan het herfst- en winterseizoen meer kleding verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal klanten groeide in het derde kwartaal met een half miljoen, de omzet steeg met 5 procent tot 2,4 miljard euro.

Benelux-manager Fabio Baum ziet “een toename in klantbetrokkenheid”. Zalando investeert volgens hem steeds meer in technologische toepassingen. Zo lanceerde het bedrijf een AI-assistent, die beschikbaar is in het Nederlands en Engels, waardoor klanten gepersonaliseerd modeadvies kunnen krijgen, rekening houdend met het weer en de gelegenheid waarvoor de kleding is bedoeld.

Samen met jeansfabrikant Levi’s heeft het concern in Nederland een virtuele paskamer ontwikkeld, waarin klanten een 3D-versie van zichzelf kunnen creëren op basis van hun lichaamsmaten.

Zalando handhaafde zijn winstprognose voor dit jaar en rekent voor geheel 2024 op een winst voor onder meer rente en belastingen van 440 miljoen tot 480 miljoen euro.

Niet meer betalen voor Zalando Plus

In het persbericht over de derdekwartaalresultaten van Zalando wordt ook het nieuwe Plus-programma van de webwinkel aangehaald. In plaats van te betalen voor een abonnement met 'gratis' snelle levering, spaar je punten met aankopen en andere handelingen, zoals het inschrijven voor nieuwsbrieven.

Met de verzamelde punten kunnen klanten vier verschillende beloningsniveaus bereiken, met voordelen zoals verjaardagscadeaubonnen en toegang tot exclusieve evenementen, zo staat in een eerder persbericht uit september dat de uitrol van dit nieuwe programma naar Frankrijk en Oostenrijk aankondigt. Deze uitrol volgt op een succesvolle pilot in Spanje.

In deze markten krijgen bestaande Plus-leden hun jaarabonnement volledig terugbetaald, en krijgen zij direct toegang tot bepaalde voordelen op basis van hun eerdere aankopen bij Zalando.

Nederland kent vooralsnog het klassieke, betaalde Plus-lidmaatschap. Zalando geeft aan dat de uitbreiding van het vernieuwde programma naar andere markten gepland staat voor volgend jaar.

LEES OOK: Vrouwen besteden gemiddeld €845 aan kleding per jaar, bijna het dubbele van wat mannen uitgeven