Zalando stort zich op de markt voor tweedehands kleding. Vanaf oktober kunnen Nederlandse klanten gedragen spullen kopen via de webwinkel.
Het bedrijf hoopt dat klanten langer op het platform blijven plakken. Dat moet de verkoop van nieuwe kleding een impuls geven.
Klanten kunnen gebruikte kleding verkopen aan Zalando in ruil voor een cadeaubon. Of ze kunnen het bedrag doneren aan een goed doel.
De gedragen kleding moet zo goed als nieuw zijn. Door streng te selecteren wil de webwinkel klanten een goede ervaring bieden.
Tweedehands shirt, broek of jurk kopen? Dat kan vanaf oktober ook via Zalando, maakte het bedrijf bekend.
De webwinkel voegt maandag de nieuwe categorie ‘pre-owned’ toe in Duitsland en Spanje. Begin oktober volgen Nederland, België, Frankrijk en Polen.
“De interesse in pre-owned mode is groot en groeit, vooral bij millennials”, zegt Jacintha De Graaf, hoofd van Zalando Benelux, in het persbericht. “We weten dat onze Nederlandse klanten graag duurzame keuzes maken en items die ze niet langer dragen, willen inruilen om plaats te maken voor iets nieuws.”
Verkoop van tweedehands mode is een groeimarkt
Verkoop van tweedehands mode is de laatste jaren in opkomst. Niet alleen bij vintageshops en kringloopwinkels, maar ook via marktplaatsen op internet. De wereldwijde verkoop van tweedehands kleding verdubbelt de komende vijf jaar tot zo’n 54 miljard euro, voorziet marktonderzoeker GlobalData.
In Nederland concurreert Zalando onder meer met de platforms van United Wardrobe, The Next Closet en Vinted. Die laatste komt oorspronkelijk uit Litouwen, is meer dan 1 miljard euro waard en wordt geleid door de Nederlander Thomas Plantenga.
Lees meer: Hoe CEO Thomas Plantenga (36) Vinted door de coronacrisis sleepte
Ook grote winkelketens zetten in op het verhandelen van gebruikte kleding, zoals de Amerikaanse warenhuizen Macy’s en JCPenney.
In Europa lanceerde H&M-dochterketen Cos begin september een tweedehandsplatform. Daarop kunnen klanten Cos-kleding kopen en verkopen. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de verzending en H&M houdt 10 procent van de verkoopprijs voor zichzelf.
Zalando geeft geen geld, maar een cadeaubon
Zalando pakt het anders aan. Klanten verhandelen kledingstukken niet onderling, maar verkopen hun broek, jurk of trui aan Zalando.
Hoe dat werkt? Maak een foto van het kledingstuk en voeg informatie toe zoals de categorie, merk en maat. Zalando accepteert ruim 3.000 merken. Op basis van een algoritme doet het bedrijf een prijsvoorstel dat je kunt accepteren of weigeren.
Vervolgens stuur je de kledingstukken op, tot twintig artikelen per pakket. Zalando controleert de kwaliteit – de artikelen moeten zo goed als nieuw zijn – en biedt ze daarna aan in de webshop onder de categorie 'pre-owned'.
Klanten krijgen voor hun ingeruilde kleding een digitale cadeaubon die te besteden is op Zalando. Of ze kunnen het geld doneren aan een goed doel: het Rode Kruis of WeForest.
Door streng te selecteren wil de webwinkel klanten een goede ervaring bieden. Zalando biedt dezelfde voorwaarden als bij de aankoop van nieuwe kleding: klanten kunnen een bestelling binnen honderd dagen gratis retourneren.
Zalando mikt op meer nieuw verkochte kleding
De verkoop van tweedehands kleding is niet meteen een vetpot voor Zalando, dat vorig jaar 6,5 miljard euro omzet boekte. Het bedrijf wil een jongere doelgroep bereiken die om duurzaamheidsredenen kiest voor gedragen spullen.
Ook hoopt Zalando dat klanten langer op het platform blijven plakken. Niet alleen door het grotere aanbod, maar ook door het geven van een cadeaubon in plaats van een geldbedrag. Dat moet de verkoop van nieuwe kleding een impuls geven.
"Ons doel is de relatie met de klant te versterken en ze langer te laten shoppen op Zalando", zegt Benelux-directeur Jacintha de Graaf tegen het Financieele Dagblad. "We verwachten dat het aanbod van tweedehands ook onze verkoop van nieuwe kleding versterkt."
Lees meer over retail:
- Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’
- Hoe kinderwagenmerk Bugaboo het koopgedrag van klanten compleet veranderde tijdens de coronacrisis: ‘Toen ik de cijfers zag, kon ik het bijna niet geloven’
- C&A wankelt door de coronacrisis, maar het gaat al langer niet goed – zo hebben de Brenninkmeijers de slag gemist
- De eerste ‘Chinese HEMA’ is geopend in Utrecht – neem een kijkje in de winkel