Dat negatieve online reviews het einde van een bedrijf kunnen betekenen, weten we. En we weten ook dat die reviews lang niet altijd betrouwbaar zijn en soms zelfs door concurrenten uit hun duim gezogen.
Toch is dat probleem nog relatief klein. Het raakt ondernemers, maar het raakt ons niet in ons persoonlijke leven.
Voor medewerkers van Zalando in Duitsland is dat nu wel het geval. Hen wordt gevraagd feedback op elkaar te geven via een tool voor prestatiemanagement, die vervolgens de medewerkers rangschikt op basis van hun scores. Op basis daarvan wordt besloten welke medewerkers een promotie of loonsverhoging krijgen.
Het systeem, Zonar, wordt gebruikt voor 5.000 van de 14.000 medewerkers. En hoewel Zalando er zelf blij mee is, zijn de werknemers dat niet, blijkt uit onderzoek Humboldtuniversiteit in Berlijn waar de Süddeutsche Zeitung over schrijft.
Medewerkers zeggen tegen de krant dat ze het gevoel hebben dat ze continu in de gaten worden gehouden. “Ik kan niet zomaar een slechte dag hebben”, zegt een anonieme medewerker, want maanden later kan die situatie zich zomaar tegen je keren in je beoordeling.
Een andere medewerker: "Je moet altijd vrolijk zijn. Lach continu naar iedereen, anders krijg je daar later last van."
Daarnaast tekenen ze aan dat het registreren van feedback op collega's een gevoelige kwestie is in Duitsland, aangezien de Stasi in het voormalige Oost-Duitsland werknemers aanmoedigde om dat ook te doen.
'Geef mij goede feedback en ik doe dat voor jou'
Toch zijn er ook medewerkers die het systeem in principe goedkeuren. "Ik krijg feedback op mijn werk", zegt een andere anonieme medewerker tegen de Süddeutsche Zeitung. "Hoe beter de feedback is, hoe beter mijn beoordeling is." Maar hij ziet ook ernstige problemen. "Het systeem maakt dat je slechter samenwerkt. Je beschermt vooral je eigen taken."
Daarnaast is Zonar ook niet bepaald een anoniem systeem, zelfs al is dat wel de bedoeling, tekent een medewerker aan. "Iedereen praat erover: geef mij goede feedback en ik doe dat ook voor jou. Dat bespreken we zelfs tijdens het eten."
Zalando zelf is het niet eens met de resultaten van het onderzoek. Het bedrijf zegt dat de resultaten niet representatief zijn voor hoe alle medewerkers over het systeem denken, want er zijn slechts interviews gehouden met 10 van de 5.000 medewerkers die het systeem gebruiken.
"Bij Zalando is transparantie en een open feedbackcultuur de dagelijkse realiteit", laat het bedrijf weten in een reactie. "Prestatiebeoordelingen van werknemers zijn belangrijk en het is toegestaan om hier gegevens voor te verzamelen."
Lees meer over ondernemen:
- Deze Nederlandse ondernemers maken designbakstenen van oude toiletpotten en dakpannen
- Kan de Fairphone 3 het grote publiek voor zich winnen? De lagere prijs van €450 moet daarbij helpen
- Doorbraak voor Boyan Slat: de drijvende veegarm van The Ocean Cleanup kan het plastic nu echt vangen