De omzetgroei van de Duitse webwinkel Zalando zet onverminderd door. Over de eerste zes maanden van 2014 boekte de Duitse webwinkel een recordomzet van ruim 1 miljard euro.
Dat blijkt uit voorlopige cijfers die vrijdag bekend werden gemaakt. In 2013 was dit nog 809 miljoen euro.
Zalando, dat de officiële cijfers in augustus presenteert, verwacht in de eerste jaarhelft ongeveer quitte te hebben gedraaid, rente en belastingen buiten beschouwing gelaten. In de eerste helft van 2013 leed het bedrijf nog verlies.
De verbetering werd bereikt door besparingen op onder meer de kosten van de verkoop, de afhandeling van orders en marketing.
Investeringen in apps
Zalando investeerde de afgelopen tijd veel in onder meer mobiele apps en het groeiende eigen distributienetwerk. Als gevolg daarvan maakt het bedrijf ook steeds minder gebruik van de diensten van het Nederlandse Docdata, dat orders afhandelt voor webwinkelbedrijven.
Uiteindelijk wil Zalando qua bezorging volledig op eigen benen staan.
Beursgang Zalando
Overigens wordt al enige tijd gespeculeerd over een beursgang van Zalando. Daarmee zou het geld kunnen ophalen om uitgaven voor verdere mobiele ontwikkelingen en distributie te dekken.
Medetopman Rubin Ritter van Zalando gaf eerder aan dat een beursnotering "een optie" is voor het bedrijf.
Lees ook
Waarom het Zalando-jurkje niet meetelt bij de winkelverkopen
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl