De aandelenkoers van online kledingwinkel Zalando is bij het beursdebuut in Frankfurt  gestegen.

Woensdag noteerde Zalando bij zijn debuut op de beurs van Frankfurt een openingsprijs van 24,10 euro. Dat is 12 procent boven de uitgifteprijs die eerder deze week werd bepaald. Daarna zakte de koers iets terug om rond kwart voor elf te stabiliseren op bijna 23 euro.

De introductieprijs was vastgesteld op 21,50 euro. Hiermee kreeg Zalando een beurswaarde toegekend van 4,9 miljard euro. Woensdagochtend kwam daar op de beurs een paar honderd miljoen euro bij.

Met de beursgang haalt Zalando in totaal 605 miljoen euro op voor nieuwe investeringen, als begeleidende zakenbanken besluiten 3,67 miljoen extra aandelen uit te geven, naast de reeds verkochte 24 miljoen aandelen.

Online modewinkel Zalando naar de beurs

Webshop Zalando is afkomstig uit de Berlijnse startupfabriek Rocket Internet. Zalando werd groot gemaakt door de Duitse ondernemende broers Marc, Oliver en Alexander Samwer. Zij bezitten via een persoonlijk investeringsvehikel een belang in Zalando. Daarnaast zijn de Zweedse investeringsmaatschappij Kinnevik en het Duitse Holtzbrinck Ventures belangrijke aandeelhouders.

De broers Samwer zijn de succesvolste internetondernemers van Duitsland, maar niet onomstreden. Veel van hun bedrijven zijn een-op-een-kopieën van andere, meestal Amerikaanse, internetbedrijven. Soms richten ze die klonen zelf op, of soms, zoals in het geval van Zalando, stappen in een vroegtijdig stadium in.

De online webwinkel voor schoenen en kleding is in veel Europese landen waaronder Nederland actief, maar vooral groot in Duitstalige landen. Meer dan de helft de omzet komt uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Zalando: veel omzet, weinig winst

Zalando is de afgelopen jaren hard gegroeid, mede door agressieve marketing, maar maakte wel jarenlang verlies.

In de eerste helft van dit jaar wist Zalando echter bij een 30 procent hogere omzet van ruim één miljard euro, een licht positief bedrijfsresultaat in de boeken te zetten van 12 miljoen euro.

De winstmarge kwam daarmee op een schamele 1,2 procent uit, maar gezien het feit dat Zalando in voorgaande jaren forse verliezen maakte, valt het mee. Over heel 2013 boekte Zalando 109 miljoen euro verlies.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl