De Verenigde Staten bieden kansen voor ondernemers, maar je moet wel weten hoe ze te benutten. Als Nederlander is de sterke competitie even wennen. Politieke discussies kun je beter mijden.

De ‘American Dream’ trekt veel Nederlanderse ondernemers naar de Verenigde Staten om hun geluk te beproeven.

“Amerika wordt door Nederlanders gezien als het land waar alles kan zonder te veel regels, waar je geen tot weinig belasting hoeft te betalen, en in dikke, benzineslurpende bakken rond kunt rijden voor een fractie van de kosten thuis”, vertelt Andrew Maggiore, Amerikaan en intercultureel expert.

Amerika lonkt. Nederlandse bedrijven exporteren jaarlijks voor pakweg 20 miljard euro naar de VS. Voor een klein landje als Nederland, en met zo’n oceaan ertussen, is dat behoorlijk veel.

Een belangrijke verklaring voor het succes zijn de overeenkomsten in mentaliteit. Efficiëntie en transparantie staan bij zowel Nederlanders als Amerikanen hoog in het vaandel als het gaat om zaken doen. De Verenigde Staten, het boegbeeld van het kapitalisme, en Nederland, een van de ‘uitvinders’ ervan een paar honderd jaar geleden, gaan goed samen.

Competitie

De kans op succes is groot in de Verenigde Staten, maar er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten.

Linda van den Broek, die zelf jaren in de Verenigde Staten heeft gewoond, vertelt dat relaties in de Verenigde Staten veel sneller worden opgebouwd dan in Nederland, maar dat deze ook sneller weer worden beëindigd. “Je krijgt geen tweede kans je bedrijf goed op de kaart te zetten”. Volgens Van den Broek komt dat doordat de markt in de VS veel groter is. Een nieuwe partner is zo gevonden. In een kleine gemeenschap als de Nederlandse weet je daarentegen nooit of je elkaar in de toekomst niet toch nodig zult hebben.

Daarnaast hameren Amerikanen op constante hoge prestaties en hard werken. Deze competitiviteit komt voort uit de opbouw van het Amerikaanse systeem volgens Andrew Maggiore. “Het verschil tussen een mooie villa in een chique voorstad en een heel gezin dat opeens in de auto moet gaan wonen, is vaak niet zo groot. Zonder sociaal vangnet moeten Amerikanen hard knokken om te overleven.”

Weet wat je tekent

Iedereen kent de verhalen wel waarin Amerikanen alles en iedereen aanklagen voor enorme bedragen om de meest maffe dingen.

“Starbucks aangeklaagd voor serveren te hete thee”“BMW voor de rechter om erectie van 20 maanden” en “Ontslagen man klaagt Jamie Oliver aan om roze slijm”, om maar een kleine greep te doen uit de vele krantenkoppen die het bizarre-rechtzaak-genre in de Verenigde Staten rijk is.

In het nieuws vind je natuurlijk vooral de uitwassen terug, maar feit is dat de juridisering van de samenleving verder gevorderd is dan in Nederland. Amerikanen houden er rekening mee dat van ieder klein puntje een grote rechtzaak gemaakt kan worden.

“Amerikanen zijn vooral in het begin heel erg vriendelijk en joviaal, maar als er contracten getekend moeten worden zijn ze heel strikt en formeel”, vertelt de Thomas Galestien van Agentschap NL, een orgaan van de Nederlandse overheid dat starters op weg helpen met ondernemen in het buitenland.

Het is dus volkomen normaal om vanaf het begin af aan een advocaat mee te laten kijken met het proces. “Als in Nederland een contract bijvoorbeeld 10 A4’tjes is, worden hier in de VS wel 60 velletjes voor gebruikt om alles in te dekken.”

Gevoelige onderwerpen

Amerikanen werken veel meer dan Nederlanders, dus babbelen bij de koffieautomaat komt er niet zoveel van. Maar als je dan toch in gesprek
raakt zijn er een paar dingen waar je op moet letten om ze niet af te schrikken.

Veel Europeanen vergeten door de gewelddadige Amerikaanse actiefilms op tv en meisjes in gewaagde outfits in Amerikaanse videoclips, dat een groot deel van de Amerikanen redelijk conservatief is. In het begin is het dus zeker belangrijk je niet te veel te mengen in politieke discussies, vooral over bijvoorbeeld het homohuwelijk of euthanasie.

Houd het luchtig met onderwerpen als je gezin, theater, sport, eten en vakantie. Vertel er dan niet bij dat jij waarschijnlijk vier keer zoveel
vakantie krijgt als zij, dat slaat niet aan.

Verder zijn netwerken en elkaar helpen van cruciaal belang, vertelt Andrew Maggiore. “Een lekker restaurant, een ervaren loodgieter of een betrouwbare oppas zijn allemaal tips die erg gewaardeerd worden door je Amerikaanse collega’s.”