Europa mag één markt zijn, dat betekent niet dat je overal op dezelfde manier zaken kunt doen. Wat je in het ene land verder helpt, kan elders een dealbreaker zijn.
Business Insider sprak de afgelopen jaren regelmatig met ondernemers actief in het buitenland. En bijna altijd ging zo’n gesprek deels over vreemde gewoonten.
Vreemd misschien in onze ogen, maar wel belangrijk. Wie de juiste omgangsvormen in een land kent, loopt veel minder kans op een blauwtje.
1) Duitsland: Wapper met je diploma’s
Onze taal en cultuur zijn nauw verwant, maar toch zijn de verschillen qua omgangsvormen groot. Zo hechten wij niet zo aan titels, maar in Duitsland zijn ze weer heel belangrijk. Dus ben je drs, ir of Msc, zet dat dan ook op je kaartje.
Verder zijn Duitsers erg gesteld op kwaliteit. En dat is dan ook iets wat je moet benadrukken, vertelde Enrico Kretschmar van adviesbureau Gateway to Germany: “Als je als Nederlands bedrijf zegt: ‘Ik heb ook verstand van…’, dan nemen Duitsers je niet echt serieus. Je moet durven zeggen ‘wij horen wereldwijd bij de top drie op het gebied van…’. Mits je dat kunt waarmaken uiteraard.”
Lees meer tips over zakendoen in Duitsland »
2) België: Zonder goed contact, heb je een waardeloos contract
Duitsers vinden de Nederlandse directheid vaak wel verfrissend, maar onze zuiderburen noemen het arrogant. In België gaat het erom dat je eerst een goede relatie opbouwt, en dat kost tijd. Gooi dus niet bij de eerste ontmoeting een contract op tafel.
"Het gaat er om kennis te maken, even aan elkaar te proeven. Is het contact niet goed, dan stelt het contract ook niet zoveel voor", zo zei Wessel Buddingh van Big Green Egg Europe.
3) Groot-Brittannië: Overschat je kennis van het Engels niet
"Mensen denken vaak; ik spreek de taal, kijk veel naar de BBC en ik ben dol op Britse humor, dus dat komt zeker goed”, constateerde Ilse van den Meijdenberg, van UK meets NL.
Maar dat is dus niet het geval. Nederlanders beheersen de Engelse taal veel minder goed dan ze zelf denken. Britten zijn soms dubbelzinnig vanuit ons bekeken. Roept jouw Engelse partner 'Very interesting', dan vindt hij jouw voorstel waarschijnlijk niets. Aan de andere kant is een in onze oren heel voorzichtig 'Not bad' een teken van groot enthousiasme.
4) Frankrijk: Fysiek contact is belangrijk
Als een staatshoofd de Franse president Emmanuel Macron bezoekt, let dan eens op zijn lichaamstaal. Hij schudt mensen uitgebreid de hand, legt een arm over een schouder en bij een vrouw of een goede mannelijke kennis wordt er uitgebreid gezoend.
Nederlanders hebben het daar soms moeilijk mee, maar het is belangrijk dat je niet wegloopt zonder een hand te geven. Want dat is een van de redenen waarom Fransen ons vaak onvriendelijk vinden.
Een ander ding om rekening mee te houden is dat Fransen verre van punctueel zijn, maar dat ze van jou als Nederlander wel verwachten dat je op tijd bent. Stel je voor dat jouw Franse partner voor jou speciaal vroeger uit zijn bed is gekomen en jij denkt: 'Ach, het is Frankrijk, ik kan wel een kwartiertje later komen.'
Lees meer tips over zakendoen in Frankrijk »
5) Italië: Praat niet over de maffia of Berlusconi
Italianen kunnen behoorlijk mopperen op hun eigen land, maar ze zijn aan de andere kant vaak ook nationalistisch. Jij als buitenlander kunt beter niet beginnen over politiek en al helemaal niet over de invloed van de maffia.
"Dat ligt allemaal heel erg gevoelig. Begin je bijvoorbeeld over het verleden van Berlusconi en zijn escapades met jonge meisjes, dan wordt dat al gauw verdedigd. ‘Wat zou jij doen als je de kans krijgt?’, vragen ze je dan", zo vertelde Ridder Drost, olijfolie-importeur van Liquido d'Oro.
6) Ierland: Een Ier is geen Brit
Eigenlijk zijn Ieren voor Nederlanders gemakkelijker om zaken mee te doen dan hun Britse buren. Ieren zijn bescheiden en wars van opsmuk en ceremonieel. De zakencultuur is behoorlijk informeel, dat merk in je aan bijvoorbeeld de dresscode, zo vertelde de Brabantse ondernemer en boomkweker Jan van Vechel.
In Ierland is het ook niet nodig om eerst een diepgaande relatie op te bouwen. Ze houden privé en zakelijk strikt gescheiden. "Zij willen over het algemeen zo snel mogelijk over de inhoud praten, over wat je voor hen kunt doen, en wat zij daaraan zouden kunnen hebben", aldus Van Vechel.