- Nederlanders reden in 2023 meer kilometers dan in 2022: in totaal bijna 120 miljard kilometer.
- Zakelijke rijders reden vaker elektrisch dan op diesel, al blijft benzine populair.
- Buiten de Randstad kozen werknemers vaker voor een elektrische auto.
- Lees ook: Ongeveer 1 op de 7 auto’s in Nederland is al deels of volledig elektrisch
Nederlandse autobezitters hebben in 2023 meer kilometers gemaakt dan het jaar ervoor, zowel in Nederland als daarbuiten. Voor het eerst legden zakelijke rijders meer kilometers af met een elektrische auto dan met een diesel. Desondanks blijft de benzineauto het populairst, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In totaal hebben Nederlanders vorig jaar 119,6 miljard kilometers afgelegd in een personenauto. Dat is 4,3 procent meer dan in 2022, maar nog wel minder dan in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Particulieren reden 0,8 procent minder dan vóór corona en zakelijke rijders 3,4 procent minder, aldus het statistiekbureau.
Particulieren reden samen 94 miljard kilometer, waarvan verreweg de meeste werden afgelegd in een benzineauto. Het aantal gereden kilometers op diesel daalde in vijf jaar tijd tot 13,2 miljard. In dezelfde periode steeg het aantal kilometers die in stekkerauto’s werden gereden naar 2,6 miljard.
Mensen die reisden voor hun werk, reden bij elkaar meer dan 25 miljard kilometer. Tussen 2018 en 2023 is het aantal kilometers in een elektrische auto vertienvoudigd, volgens het CBS.
In 2018 reden zakelijke rijders nog het meest in een dieselauto, maar in vijf jaar tijd is het aantal kilometers in dieselauto's met driekwart gedaald.
Het aantal kilometers in benzineauto's is tegelijk met de helft gestegen. Ondanks de gestegen populariteit van elektrische auto's werd iets meer dan de helft van alle zakelijke kilometers vorig jaar afgelegd in een benzineauto.
Vaker elektrisch op het platteland
Ook Shuttel, een bedrijf dat mobiliteitsdiensten aanbiedt, heeft gekeken naar elektrisch rijden in Nederland. Uit een data-analyse onder ruim 45.000 werknemers van meer dan 1.300 bedrijven komt naar voren dat mensen die in landelijk gebied wonen, dit jaar vaker met een stekkerauto naar hun werk zijn gegaan dan mensen die in de Randstad wonen.
Drentenaren deden dit met 28 procent het vaakst. De rest nam bijvoorbeeld een auto met een verbrandingsmotor of ging met het openbaar vervoer of de fiets. 2 procent van de inwoners van Zuid-Holland ging met een elektrische auto naar hun werk.