Met kleinere aanbieders van professioneel filmmateriaal, zoals Documentary
Channel, heeft Google ook overeenkomsten gesloten. Daardoor wordt het aanbod
op YouTube uitgebreid tot ongeveer zevenhonderd films en duizenden
afleveringen van tv-series.
Sony
Sony stelt voorlopig ongeveer vijftien (oudere) films beschikbaar en enkele
tv-series, waaronder Charlie’s Angels en Married with Children. Toch is het
akkoord met het Japanse elektronicaconcern een doorbraak. YouTube heeft
lange tijd een moeilijke verhouding gehad met de entertainmentindustrie
doordat op de videosite veel filmmateriaal staat waarop auteursrechten
rusten.
Het professionele aanbod komt waarschijnlijk gescheiden van de amateurfilmpjes
op YouTube te staan. Dit is ook een wens van de filmstudio’s en
adverteerders, die hun materiaal niet graag terugzien in combinatie met de
vele grappen en grollen van YouTube-gebruikers.
Hulu.com
Google staat ook onder druk om de entertainmentindustrie tegemoet te komen.
YouTube heeft sterke concurrentie gekregen van een nieuwe site, Hulu.com.
Deze biedt alleen professionele content aan en heeft daardoor grote
adverteerders aan weten te trekken. Het aanbod van Hulu.com is voorlopig
alleen in de Verenigde Staten te zien doordat er nog allerlei
rechtenkwesties spelen.
YouTube kwam in 2006 voor 1,65 miljard dollar in handen van Google. Het
Amerikaanse internetbedrijf heeft grote moeite om deze investering terug te
verdienen. Adverteerders zijn nog maar mondjesmaat op de site aanwezig.
Google verdient het meeste geld met het plaatsen van advertentielinks bij
zoekopdrachten en andere websites.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl