Youtube, de filmpjessite van Google, worstelt nog met manieren om geld te
verdienen.
Naast tekstadvertenties op de site, een ‘koopknop’
bij liedjes, en een test met de verhuur
van online films, toont Youtube ook reclamefilmpjes. Kijkers moeten deze
zogeheten pre-rolls verplicht helemaal bekijken, voordat de video van
hun keuze start.
Wegklikken
Dit soort reclamefilms leveren voor adverteerders veel aandacht op, maar zijn
voor sommige gebruikers ook een bron van irritatie.
Vandaar dat Youtube "later dit jaar" komt met wegklikbare
advertentiefilmpjes. Dat schrijft The
Wall Street Journal, na een persbijeenkomst van Google.
Youtube hoopt dat dit de kwaliteit van reclamefilms sterk verbetert: hoe beter
de reclame, des te groter de kans dat kijkers deze niet wegklikken.
Tegelijkertijd komt de videosite ook de adverteerders tegemoet: voor
weggeklikte reclame hoeven de bedrijven niet te betalen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl