YouTube stopt in 2018 met de reclamevideo’s van 30 seconden die kijkers niet kunnen overslaan. Dat meldt moederbedrijf Google.
De reclames zullen beperkt blijven tot de meer recent ingevoerde spotjes van 6 seconden en 20 seconden. Ook deze kunnen niet niet ‘geskipt’ worden. “We hebben besloten om de spotjes van 30 seconden niet langer in te zetten en ons te concentreren op formats die zowel voor ons goed werken als voor gebruikers en adverteerders”, zegt een Google-woordvoerder tegen Business Insider.
Dat heeft vooral te maken met smartphonegebruik voor YouTube-kijkers die van hun mobiele bundel afhankelijk zijn. Meer dan de helft van de views op de videosite vindt plaats op mobiel. Een advertentie van een halve minuut en navenant dataverbruik, kan een behoorlijk gat slaan in je maandelijkse tegoed.
Facebook meldt zich trouwens ook in de strijd om de nieuwste advertentievormen. Het sociale netwerk is begonnen met de uitrol van reclame nadat een video al begonnen is, bijvoorbeeld na de eerste 20 seconden.