Dat maakte Yahoo
woensdag bekend. De deal moet de omzet van Yahoo een broodnodige duw in de
rug geven.
Advertenties uit het netwerk van Google verschijnen binnenkort op de websites
van Yahoo, die nog steeds tot de meeste bezochte ter wereld behoren.
De zoekgigant krijgt een deel van de advertentieopbrengsten. Hoeveel maakten
beide bedrijven niet bekend. Doorgaans mag de partnertsite 68 procent van de
inkomsten houden.
Google beschikt over het grootste online advertentienetwerk ter wereld. Zo’n
95 procent van de inkomsten van Google komen uit het serveren van
advertenties via AdWords.
Strategie van Mayer
De overeenkomst is de volgende stap van Yahoo-topvrouw Marissa Mayer om de
voormalige internetgrootmacht weer te laten groeien. Mayer trad
in juli vorig jaar aan en is afkomstig van Google, waar ze 13 jaar in
dienst was. De banden met haar oude werkgever zijn nog steeds warm. In
oktober haalde
Mayer Henrique de Castro, die een topfunctie had bij Google, binnen als
bestuurder verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken.
Onder Mayer behaalt Yahoo betere
resultaten dan verwacht. De omzet klom met 4 procent in het vierde
kwartaal, voor heel 2012 namen de inkomsten met 2 procent toe. "Ik ben
trots op de resultaten van Yahoo over het vierde kwartaal en heel 2012. Voor
het eerst in 4 jaar is de omzet gestegen", aldus Mayer in een
toelichting op de cijfers eind januari.
Advertenties bij zoekresultaten
Het tonen van advertenties bij zoekresultaten valt niet onder de deal met
Google. Yahoo heeft daarvoor al een overeenkomst gesloten met Microsoft, dat
ook de zoektechnologie levert voor de zoekmachine van Yahoo.
In 2009 gingen beide bedrijven een
samenwerking aan voor tien jaar. De resultaten daarvan vallen tot nu toe
tegen. De inkomsten die Yahoo verdient per zoekopdracht zijn al
drie jaar lager dan verwacht.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl