- Het in mei opgerichte Nederlandse cryptobedrijf Xpose Protocol wil in september 1 miljoen mensen bereikt hebben.
- Wie de oprichters zijn blijft geheim, maar er zijn wel bekende adviseurs als Marc Overmars en Ralph de Geus verbonden aan het bedrijf.
- Cryptokenners stellen dat er geen echt product is en vermoeden dat er sprake is van een piramidespel.
Het eerder in deze meimaand opgerichte Nederlandse cryptobedrijf Xpose Protocol is met veel vraagtekens omgeven. Het bedrijf heeft ambitieuze plannen met een eigen token en heeft bekende adviseurs aangetrokken, maar een whitepaper en een echt duidelijk product is er niet.
Cryptokenners waarschuwen dat er mogelijk sprake is van een piramidespel.
Heeft Xpose een glorieuze toekomst voor zich en heeft het in september een miljoen mensen weten te bereiken zoals de doelstelling is of zal de schimmige cryptomunt vooral tot teleurstellingen leiden?
Vijf vragen over Xpose Protocol en pleitbezorgers als Marc Overmars, Ralph de Geus en rapper Boef.
1. Wat is Xpose Protocol?
Xpose Protocol is een drie weken geleden opgericht Nederlands cryptobedrijf dat een token aanbiedt, die naar eigen zeggen nu een marktkapitalisatie van 113 miljoen dollar heeft. Er kan niet betaald worden met de cryptomunt.
Xpose zegt een “buitengewone gemeenschap” te willen bouwen en “extreme marketingevents” te gaan organiseren, die een “positieve impact” hebben op het leven van miljoenen mensen.
2. Wie zijn de oprichters?
Dat is niet duidelijk. Er is geen whitepaper en de ontwikkelaars willen anoniem blijven. Crypto-onderzoeker Alex de Vries van Digiconomist zegt tegen BNR dat ze ook niet geregistreerd lijken te zijn als bedrijf.
“Alle XPOSE-houders zijn eigenaar van XPOSE Protocol”, schrijft het cryptobedrijf zelf op zijn website. “De ontwikkelaar blijft anoniem, omdat het contract aan alle XPOSE-houders toebehoort. Wij zien XPOSE als een beweging en daarom behoort de macht en het eigendom bij alle houders.”
Wel is een aantal bekende adviseurs bij Xpose betrokken, daarover verderop meer.
3. Waarom zijn er twijfels over Xpose?
Cryptokenners vallen vooral over het feit dat er geen echt product is en over alle ‘vaagtaal’ en grote beloften.
“Eigenlijk zie ik alleen een oproep om ergens geld in te stoppen zonder fundament”, zegt hoofdredacteur Peter Slagter van Lekker Cryptisch tegen Quote.
Onafhankelijk cryptodeskundige Jacob Boersma stelt tegenover BNR dat er sprake lijkt te zijn van een soort piramidespel. “Er wordt veel geschermd met het feit dat je een passief inkomen hebt als je deze tokens koopt”, zegt hij. “Je hoeft er niks voor te doen, er wordt alleen maar de nadruk gelegd op wáár je het kunt kopen en hoe het in zijn werk gaat. Niks over wat je er daadwerkelijk mee kunt.”
Volgens Boersma zijn de aanmoediging om meer mensen te werven en de afdracht van maar liefst 10 procent over iedere transactie ook signalen dat het om een piramidespel gaat.
4. Welke bekende namen zijn erbij betrokken?
Op de site van Xpose staat dat er een drietal adviseurs betrokken is bij de token "die hun kennis, netwerk en vaardigheden zullen inzetten" om de gemeenschap te vergroten.
Dat zijn Marc Overmars, directeur voetbalzaken bij Ajax, ondernemer Ralph de Geus en selfmade miljonair Vasco Rouw.
Ajax heeft aan BNR laten weten dat Overmars inderdaad een adviserende rol heeft en zegt dat hij er geen vergoeding voor krijgt, maar benadrukt dat het om een privé-aangelegenheid gaat.
Ralph de Geus is een van de eigenaren van kledingmerk Balr, socialemediamerk 433 en Wannahaves en zegt tegen Quote dat de concrete plannen van Xpose nog verder zullen worden uitgewerkt in een whitepaper.
De derde officiële adviseur Vasco Rouw verdiende zijn geld met het maken van computergames en is nu vooral bekend vanwege The Millionaires Club. Dat is een onlinecursus waarbij jongeren leren om door een bepaalde mindset aan te nemen financieel onafhankelijk kunnen worden.
Verder promoten ook rapper Boef en topschaatser Kjeld Nuis de cryptomunt en wordt profvoetballer Ivan Rakitić door Xpose zelf genoemd als 'inspirator'.
5. Hoe ziet Xpose de eigen toekomst?
Xpose heeft grootse plannen en wil in korte tijd veel mensen bereiken. Op de roadmap op de site valt te zien dat in juli het eerste "extreme marketingcampagne" plaats zal vinden en dat er dan 100.000 houders van de cryptomunt moeten zijn.
In september moeten al 1 miljoen mensen zijn bereikt.
[activecampaign form=28]