- Xiaomi heeft afgelopen kwartaal 700.000 telefoons meer naar Europa verscheept dan Samsung, schat marktonderzoeker Strategy Analytics.
- In totaal verscheepte Xiaomi 12,7 miljoen smartphones naar Europese afnemers, Samsung bleef steken op 12 miljoen stuks.
- De Chinese technologiefabrikant heeft als doel om zo snel mogelijk wereldleider te worden op de smartphonemarkt, Europa was de eerste stap.
Wereldwijd is Xiaomi doorgestoten tot de top twee op de lijst van grootste smartphonemakers, zo bleek vorige maand uit schattingen van marktonderzoeker Canalys.
Strategy Analytics komt nu met regiocijfers over het tweede kwartaal. Daaruit blijkt dat Xiaomi in Europa marktleider is en Samsung heeft terugverwezen naar de tweede plaats. Apple blijft comfortabel derde.
Om de eerste plek te behalen moest Xiaomi 12,7 miljoen telefoons naar Europa verschepen. Samsung tikte de 12 miljoen aan en Apple bleef steken op 9,7 miljoen stuks.
Volgens de analisten heeft Xiaomi een marktaandeel van 25,3 procent. Samsung komt uit op 24 procent en Apple tekent voor 19,2 procent.
De groei van de Chinese fabrikant is aan twee factoren te danken. Xiaomi springt in het gat dat Huawei heeft achtergelaten. De Chinese concurrent lijdt flink onder de beschuldigingen van spionagepraktijken.
Verder profiteert de telefoonmaker van mensen die op zoek zijn naar een goedkopere telefoon die toch 5G-connectiviteit heeft. Daarmee pakt het vooral marktaandeel van Samsung af, volgens de analisten van Strategy Analytics.
Xiaomi boekt met de goedkopere telefoons vooral succes in Rusland, Oekraïne, Spanje en Italië.
Samsung heeft het zwaar
Volgens de analisten zit Samsung in een moeilijke positie. De modellen uit de A-serie met 5G doen het goed, maar in het topsegment, met de S-modellen, snoept Apple steeds meer marktaandeel af van de Koreaanse smartphonebouwer.
In het lagere segment timmert Xiaomi aan de weg. Samsung is dan ook de enige fabrikant in de top vijf die marktaandeel heeft ingeleverd in vergelijking met vorig jaar.
Samsung neemt zich naar verluidt voor om de vouwbare telefoon mainstream te maken. De prijzen van deze telefoons liggen doorgaans erg hoog, zelfs voor het premium-segment. Sommige modellen kunnen naar verluidt tegen de 2.000 euro gaan kosten. Goedkopere vouwbare telefoons kosten evengoed nog rond de 1.000 euro.
Xiaomi, Oppo en Vivo zijn allen van plan om ook de premium-smartphonemarkt te veroveren en willen daar een flinke bak geld op stukslaan. Het is daarom interessant om dit deel van de markt de komende tijd in de gaten te houden.