Lichter, dunner en goedkoper dan de iPhone 6 Plus. Met die formule zet de jonge Chinese startup Xiaomi zijn nieuwste smartphone in de markt.
In zijn kenmerkende spijkerbroek en gympen onthulde topman Lei Jun donderdag de Xiaomi Note tijdens een presentatie in Beijing. Voor hem in de zaal stonden 1.000 mensen te juichen, achter hem op het scherm verschenen slides waarin de nieuwste Xiaomi-telg werd vergeleken met de iPhone 6 Plus. “Wij zijn dunner en lichter”, aldus de 45-jarige oprichter van de waardevolste startup ter wereld.
De Xiaomi Note heeft een 5,7 inch lcd-scherm van 2560 bij 1440 pixels. Binnenin zit een Snapdragon 810-processor, 4 GB aan werkgeheugen en een accu van 3000 mAh. De camera aan de achterkant heeft een resolutie van 13 megapixels, die aan de voorkant moet het doen met 4 megapixels. De Note is 6,95 mm dik, weegt 161 gram en draait op Android met een eigen softwarelaag van Xiaomi.
Wat mag dat kosten? Omgerekend zo’n 450 euro, flink goedkoper dan de vergelijkbare smartphone van Apple. Er is ook een goedkopere versie van de Note verkrijgbaar voor 315 euro (16 GB), die beschikt over een iets mindere processor.
Xiaomi bestormt de markt
De Note is het nieuwste wapenfeit van Xiaomi, dat sinds 2010 rasse schreden zet op de Chinese telefoonmarkt door betaalbare, maar kwalitatief goede telefoons aan te bieden als de Mi 4 en de Redmi 1S (omgerekend 91 euro). Onlangs ging het zelfs het machtige Samsung voorbij en werd het marktleider in China. Door het succes op de grootste smartphonemarkt ter wereld is Xiaomi zelfs doorgedrongen tot de top 3 wereldwijd, volgens marktonderzoeker IDC.
Het bedrijf van Lei Jun verkocht 61 miljoen smartphones vorig jaar, ruim drie keer zoveel als in 2013. Dat is weliswaar fors minder dan Samsung, dat meer dan 300 miljoen smartphones afleverde. Maar Xiaomi komt snel dichterbij: voor 2015 mikt Lei op 100 miljoen verkochte exemplaren.
Goedkope telefoons, toch winst
Analisten gingen er altijd vanuit dat de marge op de goedkope telefoons van Xiaomi flinterdun moest zijn. Veel winst zou de Chinese onderneming niet maken; mogelijk draaide het zelfs verlies. Alles om maar zoveel mogelijk marktaandeel te winnen.
Maar marktvorsers lijken de succesvolle zakenman Lei Jun te hebben onderschat. Uit financiële documenten waarover The Wall Street Journal beschikt blijkt dat Xiaomi winstgevend is. In 2013 zou de smartphonemaker een nettowinst hebben geboekt van 3,46 miljard yuan, omgerekend zo’n 452 miljoen euro. Dat zou bovendien 84 procent meer zijn dan het jaar ervoor.
In hetzelfde tijdsbestek is de omzet meer dan verdubbeld tot 27 miljard yuan. Volgens de zakenkrant zou het bedrijf op koers liggen om 75 procent meer winst te boeken.
Moordende concurrentie
Dat Xiaomi ondanks de explosieve groei geen verlies maakt, is knap. De concurrentie op de smartphonemarkt is moordend. De dominantie van Samsung en Apple is verstikkend voor andere fabrikanten, die er veelal niet in slagen winst te maken.
Het Japanse Sony moest dit jaar meer dan een miljard euro afschrijven op de divisie voor mobiele telefonie en duikt daardoor diep in de rode cijfers. Daar was het Taiwanese HTC ook enkele kwartalen te vinden. Prominente westerse fabrikanten als Palm, Nokia en Motorola zijn de afgelopen jaren verdwenen of overgenomen.
Wat doet Xiaomi dan anders? Een mogelijke verklaring is de uitgekiende marketingstrategie van het bedrijf. Xiaomi geeft in tegenstelling tot andere fabrikanten geen geld uit aan dure tv-spotjes en andere reclame-uitingen, maar richt zich op sociale media en online fora.
Xiaomi heeft onder de meer dan 600 miljoen internetgebruikers in China een trouwe schare fans verworven. Zo bindt het niet alleen gebruikers aan zich, het bedrijf kan ook besparen op marketingkosten.
Groeien buiten China
Het succes binnen China smaakt naar meer. Xiaomi kwam in juli op de Indiase markt en was een geweldige hit bij Indiase consumenten. Maar de ambitie van de smartphonemaker om uit te breiden buiten de volksrepubliek kreeg een knauw toen een Indiase rechtbank in december de verkoop van Xiaomi-telefoons in het land verbood.
De reden: Xiaomi zou patenten van elektronicabedrijf Ericsson hebben geschonden. Dat Zweedse bedrijf had de zaak aangespannen.
Dat is meteen ook het zwakke punt van Lei Jun's bedrijf: het heeft nauwelijks iets uitgegeven aan onderzoek en ontwikkeling. Xiaomi heeft slechts 12 patenten op zijn naam staan, volgens Chinese media. Daardoor staat de startup zwak in conflicten met andere mobiele bedrijven. Vaak lossen techfirma's patentperikelen onderling op: door het betalen van licentierechten of het gebruik van elkaars technologie.
Lenovo en Huawei staan er beter voor
Wil het westerse markten veroveren, dan zal Xiaomi waarschijnlijk het voorbeeld moeten volgen van elektronicaconcern Huawei, dat bijna 5 miljard dollar investeerde in onderzoek en ontwikkeling, en 22.000 patenten zou hebben.
Ook zullen Chinese merken als Xiaomi uiteindelijk overeenkomsten moeten sluiten met patenthouders. Dat zal hun situatie drastisch veranderen: ze zitten nu aan de onderkant van de markt en hun marges zijn erg klein. Een paar procentpunten royalty’s betalen kan een enorm verschil uitmaken, en Xiaomi’s bedrijfsmodel onder druk zetten.
Een concurrent van Xiaomi is wat dat betreft beter gepositioneerd: Lenovo. De grootste pc-maker ter wereld nam begin 2014 Motorola over van Google en kreeg daarmee een gezonde voorraad mobiele patenten in handen. Daarmee is Lenovo van alle Chinese smartphonemakers wellicht in de beste positie om serieuze stappen te zetten op de westerse telefoonmarkt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl