Het Chinese Xiaomi haalt Apple in op het gebied van smartphoneverkopen. Het verstoot de Amerikaanse techgigant naar de derde plek op de ranglijst.
Apple werd al eerder van de tweede plek verstoten door Huawei, dat door een handelsverbod in de VS uit de top 5 is gevallen.
Xiaomi wist in het tweede kwartaal van 2021 zijn wereldwijde marktaandeel met 83 procent te vergroten. Daarmee kwam het uit op 17 procent van het totaal.
De Chinese smartphoneproducent Xiaomi staat nu officieel tweede op de ranglijst van grootste telefoonverkopers ter wereld. Daarmee duwt het Apple naar de derde plek en zit het Samsung op de hielen. Als de groei in het derde kwartaal evenredig doorzet, is het mogelijk dat Xiaomi Samsung van diens plek duwt.
Volgens het kwartaalrapport van de analisten van Canalys, wist Xiaomi zijn wereldwijde marktaandeel met 83 procent te vergroten. Daarmee kwam het uit op 17 procent van het totaal. Samsung groeide met 15 procent en kwam uit op een marktaandeel van 19 procent. Apple groeide ook, maar deed dat maar met 1 procent. Het heeft nu 14 procent van de wereldwijde smartphonehandel in handen. De totale markt groeide met 12 procent.
Canalys berekent het marktaandeel op basis van aantal verscheepte telefoons. Het aantal daadwerkelijk verkochte telefoons is lastig te achterhalen.
Xiaomi profiteerde van de sancties tegen Huawei
De explosieve groei van Xiaomi is grotendeels te danken aan het feit dat Huawei door verschillende handelssancties uit de top 5 is gevallen. De Chinese speler wist hier het beste op in te spelen. Andere fabrikanten profiteerden ook, maar in mindere mate.
"Xiaomi groeit snel in het buitenland", zegt Canalys-onderzoeksmanager Ben Stanton. "Het bedrijf richt zich echter nog steeds vooral op de massamarkt en vergeleken met Samsung en Apple is de gemiddelde verkoopprijs respectievelijk ongeveer 40 procent en 75 procent goedkoper."
"Een belangrijke prioriteit voor Xiaomi dit jaar is dus om de verkoop van zijn high-end apparaten, zoals de Mi 11 Ultra, te laten groeien", voegt Stanton eraan toe. "Dat wordt nog een uitdaging, want daarmee gaat het de concurrentie aan met spelers als Oppo en Vivo, die hetzelfde doel hebben gesteld en er ook flink wat geld aan willen uitgeven om dat te halen."
Xiaomi is ook in Europa hard aan de weg aan het timmeren om het grootste smartphone merk te worden. In Nederland heeft het in Rotterdam een winkel geopend en daar moeten er nog enkele in Amsterdam en Den Haag bij komen. De Chinese fabrikant steekt dan ook niet onder stoelen of banken dat het ook hier de absolute nummer 1 wil worden. In Spanje is het merk al langer marktleider.