- Om de elektrische fiets te testen als vervoersmiddel naar het werk heb ik de fietssnelweg tussen Rotterdam en Dordrecht gereden op een e-bike.
- Het blijkt verrassend makkelijk om een tempo van 25 kilometer per uur vast te houden, ook met tegenwind.
- Ik deed iets meer dan een uur over de route van ruim 20 kilometer. Met de auto en openbaar vervoer ben je iets sneller, maar dan krijg je geen lichaamsbeweging.
De e-bike als zakelijk vervoermiddel staat volop in de belangstelling. Maar hoe is het om écht je woon-werkverkeer te rijden op een luxe e-bike? Is het een aanrader?
Voor Business Insider ga ik testen hoe het is om een snelfietsroute te nemen tussen Rotterdam en Dordrecht. Daarvoor leen ik een Riese & Müller Nevo Vario met een riemaandrijving bij een speciaalzaak in e-bikes.
Mijn fiets is een luxe fiets van ongeveer 4.200 euro die makkelijk 25 kilometer per uur kan rijden. Toegegeven, ik heb geen stoere fiets uitgezocht. Deze e-bike heeft een lage opstap, is ‘genderneutraal’ én hij heeft dikke banden. Maar hij is erg comfortabel en die brede banden zijn in een stad met tramrails best handig.
Snelfietsroute Rotterdam-Dordrecht voor woon-werkverkeer
Ik stel me voor dat ik op de Kop van Zuid woon, in een appartement in woon- en kantoorgebouw ‘De Rotterdam’. Ik heb een interim-klus voor een aantal maanden bij de rechtbank in het centrum van Dordrecht. Ik besluit de e-bike te gebruiken.
Hoe pakt dat uit en hoe snel ben ik ten opzichte van auto of openbaar vervoer?
Op een ochtend met wisselvallig weer pak ik de Riese & Müller e-bike. De lucht is aanvankelijk heel grijs en het lijkt ieder moment te gaan regenen.
Af en toe breekt de zon door, maar warmer dan 8 graden wordt het vandaag niet. Ik vertrek vanaf het Wilhelminaplein en start vlak bij de Maastoren waar Deloitte en AKD zetelen in het hoogste kantoorgebouw van Nederland.
Ik neem een goede regenbroek mee en een waterdichte Ortlieb-fietstas voor mijn laptop en andere spullen. Ook de oplader voor de accu van de e-bike wil ik natuurlijk droog houden.
De helm die ik normaal tijdens racefietstochten draag, doe ik vandaag ook maar op. Als je even doortrapt, fiets je zo tegen de 30 kilometer per uur op deze e-bike. Een beetje bescherming is verstandig.
Rotterdam-Dordrecht: reistijd met auto en ov
De rit is iets meer dan 20 kilometer en ik had natuurlijk ook de auto kunnen pakken. Op een rustige dag of buiten de spits kost de rit een klein half uur volgens Google Maps. Maar de A16 is ook vaak druk. Dan kan de rit zomaar 45 minuten vergen.
Ik kan ook het openbaar vervoer nemen: het metrostation zit dichtbij op de Kop van Zuid en met de trein ben je zo op station Dordrecht. Dan is het nog een wandeling van een kilometer naar de rechtbank. In iets minder dan 50 minuten ben ik er dan.
Maar hoe pakt het uit met een e-bike – een gewone, geen speed pedelec – die 25 kilometer per uur rijdt?
Snelfietsroute met de e-bike
Tussen Rotterdam en Dordrecht is er sinds 2014 een snelfietsroute. Het is een soort fietssnelweg met brede paden en flauwe bochten. Er zijn weinig stoplichten en kruisingen, dus je kunt lekker doorrijden.
Op kruisingen van snelfietsroutes hebben fietsers meestal voorrang. Door heel Nederland wordt gewerkt aan 74 nieuwe fietssnelwegen met een totale lengte van zo’n 850 kilometer. Een aantal routes is nog in voorbereiding.
De route tussen Rotterdam en Dordrecht loopt voor een flink stuk langs de A16; de snelfietsroute heet dan ook de F16. Pal naast de grote weg rijden is niet pittoresk, op delen van de route kijk je naar hoge geluidsschermen.
Op sommige stukken zie je wel het auto- en vrachtverkeer. Het zal fietsers op drukke dagen vast een lekker gevoel geven: je ziet de auto’s in de file staan terwijl je zelf soepel verder zoeft.
Op deze koude dag in de voorjaarsvakantie is het rustig, op de weg én op het brede fietspad.
Ritje met de e-bike: stuk comfortabeler dan de racefiets
Het fietsen gaat zeer soepel, het kost weinig moeite om iets sneller dan 25 kilometer per uur te rijden. Met een traploze versnelling kan ik bij bruggen, heuveltjes of bij tegenwind wat extra power van de elektromotor gebruiken.
Wat is dit anders dan rijden met een racefiets, iets wat ik ook graag doe. Dit gaat wel erg comfortabel en makkelijk. Even douchen op het werk is niet nodig.
Op de terugweg met tegenwind is de elektromotor handig. De traploze versnelling kun je harder laten werken om de 25 kilometer per uur makkelijker te halen.
Het grootste deel van het traject is lekker rustig. Er zijn, als je eenmaal de stad uit bent, nauwelijks stoplichten. Het eerste stuk Rotterdam uit en het laatste stuk, Dordrecht in, rij je op een gewoon fietspad mét stoplichten en rotondes.
Ik rijd in de voorjaarsvakantie, dus er zijn nauwelijks scholieren onderweg. Ook recreatieve fietsers heb je weinig bij een temperatuur van 8 graden en dreigende grijze luchten.
Van Rotterdam naar Dordrecht met de e-bike: hoe snel gaat dat?
Daar ben ik dan, bij de rechtbank in Dordrecht. De fiets hier parkeren is eigenlijk niet de bedoeling, maar voor de foto doe ik het even.
De rit met de e-bike heeft me 1 uur en 2 minuten gekost, voor een afstand van ongeveer 22 kilometer. De stad uit en de stad in lever je snelheid in; stoplichten en rotondes kosten je daar gewoon tijd.
Onderweg, buiten de stad, fiets je met gemak 27 tot 30 kilometer per uur. Ook met fikse tegenwind, zoals tijdens de rit terug, lukt het om deze snelheid vast te houden.
Ik ben ongeveer 10 minuten langzamer dan reizend met het openbaar vervoer op dit traject. Ik doe er een halfuurtje langer over dan de auto deze voorjaarsvakantie. Maar het tijdsvoordeel voor de auto zal in een normale, drukke spits een stuk kleiner zijn.
Hoe zit het met de sportieve prestatie?
Volgens de sportbewegings-app Strava kost deze rit, enkele reis, iets meer dan 300 kilocalorieën in een uur bewegingstijd. Zou ik met deze snelheid met een gewone fiets de route hebben afgelegd, dan had me dit waarschijnlijk het dubbele aantal calorieën gekost.
Vóór ik terugrijd, neem ik een brownie en cappuccino bij Koning Koffie in Dordrecht. De medewerksters van deze zaak helpen me uit de droom: deze chocoladebrownie met noten én room bevat méér calorieën dan mijn enkele reis Rotterdam-Dordrecht op de e-bike.
Op de rit terug heb ik de westenwind bijna volledig tegen. Toch rijdt het ook dan vrij makkelijk. Het begint een beetje te lijken op normaal fietsen, maar het is comfortabel en rap rijden. De tijd ontloopt die van de heenreis nauwelijks, het kost me nu 1 uur en 7 minuten.
Nét voordat ik terug ben in Rotterdam komt de regenbui die al de hele tijd dreigde. Met nog geen kilometer te gaan, trek ik geen regenbroek meer aan. Het blijft gelukkig bij een paar spetters.
E-bike voor woon-werkverkeer: het oordeel
Zou ik dit elke dag wel willen doen? Op zich rijdt dit prima en makkelijk. Met een waterdichte jas, een regenbroek en een goede tas houd je het goed droog. Een aanrader zijn ook overschoenen om doorweekte schoenen te voorkomen als het serieus regent.
Het fijne van woon-werkverkeer op de fiets is dat je ook wat lichaamsbeweging hebt. Toch zou ik het nóg aantrekkelijker vinden om auto’s of het openbaar vervoer te snel af te zijn.
Je hebt ook e-bikes die 45 km per uur rijden. Zou je zo’n speed pedelec hebben, dan rijd je op de hele rit per saldo bijna even snel als automobilisten. Is het druk op de A16, dan rijd je op zo’n supersnelle fiets de auto’s eruit, verwacht ik.
De racefiets pakken naar het werk lijkt me ook niet gek. Op een e-bike ben je eigenlijk nauwelijks sneller dan op de racefiets, als je een beetje traint. Als je dan toch beweegt, dan is écht fietsen zeker zo snel als op een e-bike. Maar dan een douche op het werk misschien wel handig.
Dit artikel is onderdeel van een serie over zakelijke e-bikes, in samenwerking met Hellorider.