Ken je dat? Je hebt net bij een webshop gekeken voor een nieuwe smartphone of een kekke winterjas. Vervolgens word je overal op het internet achtervolgd door advertenties voor die producten.
De Amsterdamse startup Wonderkind gebruikt die technologie om vacatures aan mensen te tonen buiten de reguliere banensites om. En daarmee is het jonge bedrijf enorm succesvol.
Wonderkind is in 2015 opgericht en is nu volop actief in Duitsland, de Verenigde Staten en Canada. De omzet kwam vorig jaar uit op 4 miljoen euro en de startup ligt op koers om dat bedrag dit jaar te verdubbelen.
Onlangs hengelde Wonderkind met Airbridge Equity Partners nog een nieuwe aandeelhouder binnen. De Amsterdamse investeerder neemt voor een onbekend bedrag een minderheidsbelang in het bedrijf.
“Onze technologie adverteert vacatures heel gericht op social media, 90 procent van alle websites, in apps en bijvoorbeeld op YouTube en Google. Dus buiten de gebruikelijke vacaturesites om”, zegt mede-oprichter Laurent Scholten tegen Duitslandnieuws.nl. “Wanneer je een advertentie plaatst op een jobboard bereik je 20 procent van de arbeidsmarkt. Alleen diegenen die actief op zoek zijn naar een baan. Wonderkind bereikt nagenoeg 100 procent van de arbeidsmarkt, zowel latent als actief werkzoekenden.”
In het begin deed Wonderkind dat grotendeels handmatig, maar zodra de automatiseringsslag werd geslagen begon het buitenland te lonken. “We kunnen dit bijna overal ter wereld. We helpen organisaties met het werven van (latent) talent in 43 landen.”
Direct interesse vanuit de Verenigde Staten
De software doet eigenlijk hetzelfde als wanneer recruiters het internet afstruinen naar goede kandidaten. “Maar wij kunnen ook testen welke foto’s en wat voor soort teksten bij welke doelgroep aanspreken.”
Net toen dat een beetje begon te lopen, kreeg Scholten mailtjes uit de VS van geïnteresseerden. “Blijkbaar hadden verschillende bedrijven Google Alerts ingeschakeld waardoor ze automatisch bij ons terecht kwamen. Zo kwamen we op de radar bij partijen waarvan we dachten dat het concurrenten waren.”
Maar het bleken juist zakenpartners te worden. Na enkele mailtjes en berichtjes via LinkedIn en videocalls boekte Scholten een eerste vlucht naar de Verenigde Staten. “Nu werken we samen met resellers voor meerdere Fortune 500-bedrijven. Het mooie is dat we bijna onze hele operatie vanuit Nederland kunnen doen.”
Telefoontjes uit München
Wat in de VS lukte, bleek ook te werken voor Duitsland. “Een recruitment influencer blogde over ons en vervolgens kreeg ik al snel een aantal telefoontjes uit die regio.” Daarop pakte hij het vliegtuig naar München. “In twee, drie dagen kon ik vier deals afsluiten. Heel efficiënt.”
Op deze manier breidt Scholten nu wereldwijd uit. Hij noemt het de ‘Flying Dutchman-manier’. “Een collega doet marktonderzoek naar welke bedrijven potentieel een goede match zijn, waarna we twee weken volplannen met afspraken.”
Een echte vestiging in het buitenland hebben de Nederlanders daarom ook niet nodig. “We huren in New York en Berlijn bij co-working spaces. Het hebben van een Amerikaans en een Duits adres is fijn, maar we hoeven er niet altijd te zijn.”
Geduld hebben in de VS
Zakendoen in de Verenigde Staten heeft z’n voor- en nadelen, merkt Scholten. “Ik had gedacht dat het minder bureaucratisch zou zijn en sneller zou gaan.” Het heeft ook te maken met de klanten voor wie Wonderkind werkt. “Het zijn vaak enorme, logge bedrijven, waarbij een hele serie medewerkers z’n zegje moet doen over de deal. Dus je geduld wordt wel op de proef gesteld.”
Een andere valkuil is dat je al snel denkt de VS wel te kennen vanuit de films, merkte Scholten. “Maar de cultuur is echt wel even anders.”
De beslissingstrajecten en de politieke spelletjes waren wel even wennen, zegt hij. “Je merkt wel hoe belangrijk iemand is. In Nederland ben je gewend de leiding te nemen in een verkoopproces, omdat je weet hoe het ongeveer loopt. Maar in de VS gaat het dus allemaal net even anders.”
Gesprekken met andere ondernemers helpen enorm
Wat Scholten enorm heeft geholpen is het erover praten met andere ervaren ondernemers. En die hielpen met het letten op de kleine details. “Zo kreeg ik bijvoorbeeld handige tips over wat je wel en niet kunt doen met je visum. Zo mag je niet direct acquireren, maar wel je bedrijf presenteren en beurzen bezoeken. De deals sluit je dan via de telefoon.”
Sneller volwassen worden in de VS
Voor andere ondernemers ziet hij genoeg kansen in de VS. Deels omdat het gewoon een heel grote markt is, maar ook omdat de Amerikanen op veel terreinen twee tot drie jaar voorlopen.
“Dat geldt zeker voor onze branche", zegt Scholten. "De gemiddelde Europese recruiter wacht bij wijze van spreken tot de postzakken vol cv’s binnen komen. Maar in de VS is het ‘gevecht om talent’ al een paar stappen verder, daar gaat het er echt hard aan toe. Daar zijn we sneller volwassen van geworden.”
De Amerikaanse zakenmentaliteit bevalt hem wel. Ze willen verkocht worden, ontdekte hij. “Een Amerikaan zegt; kom maar op met je pitch. Wat is de prijs en wat levert het me op? In Europa is sales vaak nog een beetje vies. In de VS kan je die gêne laten varen en heel zakelijk toewerken naar een gezamenlijk doel. Dat is superfijn.”