- Met Wise moeten thuiswerkers makkelijk werkplekken in horeca en andere locaties kunnen reserveren.
- Oprichters Roos Zondervan en Florien Smits zien een gat in de markt voor werkgevers die hun personeel eens op een verfrissende plek – anders dan thuis – willen laten werken.
- Half juni wil Wise live gaan in onder andere Rotterdam.
Wie na de versoepelingen thuiswerken wil inruilen voor werken in een koffietent of café doet dat na half juni via Wise. Althans, dat is de hoop van de oprichters van dit nieuwe zakelijke boekingsplatform, Florien Smits en Roos Zondervan.
Met Wise zullen werknemers en zzp’ers, zodra de app live is, een werkplek kunnen reserveren bij aangesloten horeca en andere locaties. Voor de voorlopige prijs van twee koppen koffie per uur (zes euro) kunnen zij dan – ongestoord door gefrustreerde serveerders – doorwerken.
Zo wordt de lokale buurtkroeg of het buurthuis voor een paar uurtjes jouw coworking space. En als het aan de onderhandelingen van Wise met werkgevers ligt, wordt werken in de koffietent een leuk extraatje voor de thuiswerker.
Business Insider sprak met een van de oprichters van Wise, Florien Smits, over het verdienmodel, de noodzaak van Wise en wat een nieuwe lockdown voor de app zou kunnen betekenen.
Betalen voor een gereserveerde zitplek in een koffietent. Waar komt dat idee vandaan?
Smits: "Roos Zondervan en ik raakten met elkaar in gesprek over het veranderde gebruik van de horeca. Roos heeft een succesvol verleden in de exploitatie van horecazaken en ik kom uit de coworking-industrie."
"Vroeger was het iets waar je ’s avonds ging eten, tegenwoordig is het een plek waar je de hele dag terecht kan. Mensen komen er nu ook om een boek of tijdschrift te lezen, of te werken."
"Een belangrijke trigger voor ons was de tijd tussen de twee lockdowns. Wij zagen dat vooral de thuiswerkers de horeca indoken om te werken, om even weg van huis te zijn. Toen bedachten we: dit is de snelstgroeiende doelgroep straks voor de horeca."
"Wij denken dat horecazaken mogelijk niet op de juiste manier zullen omgaan met die doelgroep. Sommige restaurants zullen laptops willen weren, terwijl wij vinden: faciliteer die gebruikers beter en geef ze echt een plek om te werken. In essentie pleiten wij voor doelgroepsegmentatie in de horeca."
Hoe werkt dat in de praktijk? Betaal je per uur? Hoeveel? Varieert dat tijdens dal- en piekuren?
"Sowieso krijg je in de horeca een bak koffie van het huis. Je betaalt voor het gebruik van de stoel. We beginnen met een plat uurtarief om de markt te testen. Bij de uitrol in Rotterdam hanteren we zes euro per uur, de prijs van twee bakken koffie. We hebben het ook vergeleken met andere flexplekken waar je gemiddeld 18 euro per dagdeel betaalt. Dus het is een gemiddelde prijs."
"Wat ons betreft wordt het op den duur mogelijk voor horeca en andere locaties om andere tarieven toe te passen. Stoelen die in de daluren goedkoper zijn of duurder tijdens pieken. We willen locaties de vrijheid geven om het eigen uurtarief te bepalen en ook wat daarbij hoort. Je kunt je voorstellen dat een bepaalde horecazaak zegt: bij ons kost een werkplek 10 euro per uur, maar dan wel met onbeperkte koffie of misschien zelfs met lunch erbij inbegrepen."
"Wise is geen vijf dagen per week invulling voor je werkritme. Wij zien ons platform als een derde pijler in het ‘work anywhere’-domein naast kantoor en thuis."
Wat is het businessmodel van Wise? Hoe gaan jullie met dit concept geld verdienen?
"Het overgrote deel van het uurtarief gaat naar de locaties. Wij ontvangen daar 20 procent van."
Jullie werken sinds september 2020 aan Wise. Hoe financieren jullie de startup?
"We zijn geholpen door een investeerder en nu doen we het met ons eigen geld. Na de start in half juni willen we groeikapitaal gaan aantrekken."
Hoe zit het met horecabezoekers die spontaan gaan zitten werken zonder te reserveren via jullie platform?
"Wise wil geen middel zijn om horecabedrijven minder gastvrij te maken. Het platform is juist bedoeld om de zakelijke gebruikers beter te faciliteren. Wij laten het aan de horecazaak hoeveel werkplekken zij willen aanbieden via met Wise. En ook hoe ze met andere laptopgebruikers omgaan."
"Sommige zaken willen laptopgebruik reguleren. Vier plekken en dan is het vol. Andere locaties vinden het niet erg als iemand een halfuurtje zit te werken. Als het langer duurt, dan kunnen zij vragen of de klanten Wise willen gebruiken."
"Over opties gesproken, op een Wise-plek word je niet ieder kwartier gestoord met de vraag of je nog wat wilt drinken. En loop je geen risico dat je om half twaalf wordt weggestuurd voor de lunch. Wat ons betreft zijn er geen harde regels. Als horecazaak laat je Wise voor je werken."
Wat vraagt Wise van locaties qua investeringen?
"Geen. Het belangrijkste dat we vragen, is dat locaties nadenken over welke manier ze werkplekken faciliteren en groeperen. Dat ze niet naast de hoofdingang of keuken geplaatst worden. Er moet goede wifi zijn, voldoende stroompunten en er moet lekkere koffie zijn."
Het klinkt alsof Wise alleen gaat werken voor grote horecazaken.
"Dit werkt ook om zitplaatsen te reguleren in kleinere zaakjes, zodat niet alle twintig plekken ingenomen worden door laptops. Een eigenaar kan bijvoorbeeld alleen in de daluren vier werkplekken openzetten."
Wise voert ook gesprekken met werkgevers. Waarom?
"In het werkgeverslandschap worden reiskosten geminimaliseerd. Werknemers reizen minder en het bedrijfsleven heeft nu geleerd dat hierop bespaard kan worden. Ze weten inmiddels dat medewerkers te vertrouwen zijn als ze vanuit huis of waar dan ook werken."
"Als we denken vanuit de gebruiker van Wise – 25 tot 40 jaar, wonend in de stad – die heeft niet altijd de ideale thuiswerksituatie. Veel mensen hebben behoefte aan werken op een ander plekje."
"Wise is een echte benefit voor werkgevers en werknemers. Waar je vroeger een leaseauto kreeg, kan je nu Wise-budget krijgen om eens in de week elders te werken. In elke stad kan je dan op verschillende plekken inchecken. We zien Wise als een nieuwe secundaire arbeidsvoorwaarde."
"Onderzoeken wijzen uit dat werknemers gebaat zijn bij een verandering van omgeving. Als je je omringt met andere werkenden die geen belang hebben bij wat je doet, dan stimuleert dat je creativiteit en denkvermogen op andere manieren."
Werknemers kunnen toch zelf wel naar een koffieplek gaan, zonder dat de baas ervan afweet?
"Maar dan betalen ze zelf voor de koffie. Een werkgever betaalt die niet. Met Wise hebben we het over kosten van een werkplek. Kosten die aftrekbaar zijn."
Wise is nu nog alleen een naam en een website. Wanneer gaan jullie live?
"We mikken op half juni. Op dit moment wordt het platform gebouwd en zijn we druk bezig met het uitbreiden van de locaties. Tot nu toe hebben we er al meer dan veertig. We richten ons in de eerste fase van de uitrol in juni op Rotterdam, waar al meer dan tien locaties aangesloten zijn. We zijn momenteel nog met werkgevers, gebruikers en investeerders in gesprek. We zijn bezig met alles bij wat je kunt voorstellen bij een bedrijf met grote ambities."
Hoe groot zijn die ambities precies?
"Eind 2021 willen we goed werkend platform hebben en aanwezig zijn in alle grote steden. Met een mooie basis van gebruikers en hopelijk een aantal investeerders."
"Wise is superschaalbaar. We voeren nu al gesprekken over locaties in het buitenland. In theorie zouden we de wereld willen veroveren. Maar eerst willen we het goed doen in Nederland met mooie samenwerkingen met gerelateerde partijen. Er zijn zoveel kansen voor Wise in de wereld van locaties, vastgoed en concepten."
Zijn jullie niet erg afhankelijk van de coronasituatie? Stel dat locaties weer moeten sluiten of minder mensen mogen toelaten?
"Ik denk dat Roos en ik innovatief en creatief genoeg zijn om dat op te lossen. Met de app kunnen we locaties op andere manieren helpen de toevoer van mensen te reguleren."
Jullie kunnen niet met een druk op de knop veranderen in een algemeen reserveringssysteem voor de horeca?
"Wie weet. Het afgelopen jaar is er veel technologische ontwikkeling geweest in de hospitalitymarkt. Wij richten ons op een andere markt. De zakelijke gebruiker die op zoek is naar zakelijke faciliteiten. Tafelboeksystemen zijn er genoeg."
[activecampaign form=20]