Voormalig Volkswagentopman Martin Winterkorn legt ook zijn topfunctie bij het bedrijf Porsche SE neer. Dat is de houdstermaatschappij die een meerderheidsbelang heeft in Volkswagen.
Winderkorn wordt als president-commissaris bij Porsche SE per 1 november opgevolgd door Hans Dieter Pötsch, meldde de grootaandeelhouder van de Duitse autobouwer zaterdag.
Winterkorn trad eerder af bij Volkswagen vanwege het dieselschandaal. Hij weigerde in eerste instantie op te stappen als toezichthouder bij Porsche SE. Zijn functie was extra saillant, omdat hij daarmee de directe baas zou zijn van Pötsch, de man die het interne onderzoek leidt naar het dieselschandaal dat onder leiding van Winterkorn is ontstaan.
Banen op de tocht bij Volkswagen
De problemen bij Volkswagen sijpelen intussen door tot op de werkvloer. Volgens de ondernemingsraad van de geplaagde automaker staan er banen op de tocht bij de onderneming. ,,Wij zullen er alles aan doen om al onze collega’s voor het bedrijf te behouden”, zo meldden de vertegenwoordigers van de werknemers zaterdag.
In het bestuur van Volkswagen zou zijn gesproken over meerdere scenario’s, om de kosten te drukken. Snijden in het personeelsbestand is er daar één van. Logischerwijs zijn werknemers met een tijdelijke arbeidsovereenkomst dan als eersten aan de beurt. ,,Wij weten dat er verschillende scenario’s besproken zijn”, aldus een zegsman van de ondernemingsraad.
Volkswagen maakte eerder bekend de investeringen in zijn hoofdmerk met 1 miljard euro per jaar terug te schroeven. Ook wordt een lopend kostenbesparingsprogramma versneld uitgevoerd.
Volkswagen houdt wereldwijd circa 600.000 mensen aan het werk. Circa de helft van hen werkt in Duitsland, waarmee de automaker de grootste particuliere werkgever van Duitsland is en een van de grootste werkgevers in de wereld. Het bedrijf staat er om bekend dat het regelmatig tijdelijke werknemers bij goed presteren vast in dienst neemt. In de eerste zes maanden van het jaar nam het personeelsbestand met 5000 werknemers toe.
Dieselschandaal Volkswagen betreft heel Europa
Volkswagen heeft met de manipulatie van de uitstoot van zijn dieselwagens ook het Europees recht geschonden, zo heeft de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt vrijdag aan zijn Europese collega's geschreven. De krant Bild am Sonntag onthulde dit zondag en een woordvoerder van de minister heeft het nieuws bevestigd.
De kans dat Volkswagen in de hele Europese Unie schadevergoedingen moet betalen is daardoor groot.
De brief van Dobrindt volgt op onderzoek van de Duitse controle-autoriteit KBA. Daaruit blijkt dat het softwareprogramma dat de autobouwer in bepaalde dieselvoertuigen installeerde, in strijd is met een artikel uit een EU-wet. Die verordening regelt onder meer de goedkeuring van auto's met betrekking tot hun uitstoot en de toegang tot onderhoudsinformatie.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl