De lagere winst vorig jaar werd ook veroorzaakt doordat het resultaat in het voorgaande jaar werd gestuwd door een eenmalige bate. De totale omzet klom wel, met 9,4 procent tot 42,63 miljard euro. Renault zag de autoverkopen vorig jaar met 7,5 procent dalen en verwacht dat de Europese automarkt dit jaar verder achteruit gaat.

Het autoconcern voorziet wel dat de verslechterende situatie in Europa deels zal worden gecompenseerd door aanhoudende sterke autoverkopen in opkomende landen als Brazilië en Rusland. De autoverkopen buiten Europa zullen volgens het autoconcern naar verwachting 43 procent van het totaal uitmaken.

Flinke klappen

Dat het slecht gaat met de Europese autobranche werd donderdag bevestigd door brancheorganisatie ACEA. De autoverkopen in Europa gingen in januari met 7,1 procent omlaag. Vooral de Franse merken Renault, Peugeot en Citroën kregen flinke klappen.

Autofabrikanten hebben steeds meer moeite om de stijgende grondstofprijzen en de kosten in de hand te houden, te midden van verslechterende marktomstandigheden. Het Franse PSA Peugeot Citroën, na Volkswagen het grootste autoconcern in Europa, maakte woensdag om die redenen een winstdaling bekend van 48 procent over 2011.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl