Wessanen heeft over het tweede kwartaal van 2014 de winst stevig zien stijgen. De omzet bleef nagenoeg gelijk, zo bleek vrijdag toen de natuurvoedingsspecialist de cijfers over het tweede kwartaal en de eerste helft van het jaar bekendmaakte. Het concern beloofde opnieuw dat de Amerikaanse drankentak ABC dit jaar winst zal boeken.
De winst in de tak Branded, de natuurvoedings-kernactiviteiten van het bedrijf, kwam uit op 8 miljoen euro, tegen een verlies van 1,3 miljoen euro in het tweede kwartaal van vorig jaar. Daarnaast wist Wessanen de diepvriesdivisie Izico en de activiteiten van Natudis gunstig te verkopen, waardoor de totale nettowinst van het concern uitkwam op 41 miljoen euro over het tweede kwartaal.
De omzet over het tweede kwartaal voor Wessanen bleef gelijk op 142,9 miljoen euro. Branded zag op autonome basis de omzet met 0,2 procent afnemen. Onderliggend, exclusief wisselkoerseffecten en andere eenmalige kosten, steeg de omzet bij de tak tot 4 procent.
Kostenbesparingen
Wessanen is bezig de kwaliteit van zijn portfolio van merken te verbeteren, liet topman Christophe Barnouin weten. Het concern heeft verscheidene merken al beëindigd, waardoor de totale omzetgroei licht is gedaald. Barnouin benadrukte dat de markt voor gezonde producten waar Wessanen in zit, blijft groeien ondanks de slechte economische situatie in Europa.
Het zogenoemde genormaliseerde operationeel resultaat (ebite) kwam uit op 13,3 miljoen. Daar droeg ook winst van ABC aan bij, die vooral bereikt werd met kostenbesparingen. Wessanen herhaalde dat ABC over heel 2014 ook winstgevend zal zijn, hoewel er in de tweede helft van het jaar juist verlies zal worden geleden ondanks de gerealiseerde besparingen.
Bij Branded gaat de ebite in de laatste 6 maanden van het jaar naar verwachting ook omlaag ten opzichte van de eerste jaarhelft, onder meer door hogere marketingkosten. De operationele winst komt wel hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar, aldus Wessanen.
Barnouin liet weten dat Wessanen op schema ligt om het eerder aangekondigde kostenbesparingsprogramma te realiseren. Verder zei hij dat er op dit moment nog niet gekeken wordt naar een verkoop van ABC. Voor Branded kijkt Wessanen wel ,,actief'' naar mogelijke acquisities, aldus de bestuurder. Eerder gaf het bedrijf aan 50 tot 100 miljoen euro beschikbaar te hebben voor overnames.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl