Ryanair heeft de winst in het afgelopen boekjaar zien groeien. Maar topman Michael O’Leary denkt dat zelfs de Ierse prijsvechter moet oppassen als concurrenten noodgedwongen de tarieven verlagen.
Dat bleek dinsdag uit de jaarcijfers van de Ierse prijsvechter.
Het concern realiseerde een winst van 867 miljoen euro in het jaar dat eind maart eindigde, 66 procent meer dan een jaar eerder. Ryanair verhoogde in de wintermaanden de capaciteit en wist naar eigen zeggen een nieuwe generatie klanten te trekken door verbeteringen bij zijn klantenservice. De luchtvaarder wist bijna 91 miljoen passagiers te vervoeren, terwijl de beladingsgraad van zijn vliegtuigen fors aandikte.
Voor het nieuwe jaar rekent Ryanair op een resultaat in een bandbreedte van 940 tot 970 miljoen euro.
Ryanair verhoogde het afgelopen jaar 5 keer zijn winstprognose, de laatste keer in februari tot 840 à 850 miljoen euro. Daarbij beleefde het zeer sterke wintermaanden, in november en december dikten de passagiersaantallen met meer dan 20 procent aan, in januari zelfs met 30 procent. Marketingdirecteur Kenny Jacobs schreef de sterke vraag destijds toe aan de forse verlaging van de ticketprijzen en interesse in het bestemmingenaanbod.
Druk op tarieven
Een waarschuwing gaf het concern echter ook. Concurrenten zijn bezig om tarieven te verlagen, onder meer omdat ze stevig moeten reageren op de daling van de olieprijs, terwijl ze bij het afdekken van de schommeling van brandstofprijzen eerder waren uitgegaan van hogere olieprijzen. ,,Het zou dwaas zijn om geen irrationele prijsreactie te verwachten van concurrenten. Zelfs met het voordeel van de lagere olieprijs en minder financieringskosten, kunnen wij in de tweede helft van het winterseizoen last hebben van druk op de tarieven.''
Ryanair viert deze maand de dertigste verjaardag van zijn eerste vlucht, tussen Waterford in Ierland en Londen Gatwick.
bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl