Het Finse mediaconcern Sanoma gaf dinsdag een winstwaarschuwing voor dit jaar. Vanwege een sterkere verslechtering van de advertentiemarkten in de voornaamste regio’s waarin het bedrijf actief is, zal de operationele winst exclusief bijzondere posten lager uitvallen dan 180 miljoen euro. Eerder rekende Sanoma op 180 tot 205 miljoen euro.

De omzet zal met meer dan 4 procent afnemen, waar eerder een daling van 2 tot 4 procent werd voorzien. De bijgestelde prognoses stoelen op de aanname dat de Europese economie onder druk blijft staan, waardoor de advertentiemarkten evenmin zullen opbloeien. ,,De kans dat de marktomstandigheden in de tweede helft van het jaar verbeteren wordt laag geacht”, aldus het bedrijf.

Sanoma, het moederbedrijf van de Nederlandse tv-zenders van SBS en tijdschriften als de Libelle en Donald Duck, gaf in mei al aan te kampen met een slechte advertentiemarkt. In Nederland daalde de omzet in het eerste kwartaal met 8 procent tot 157,2 miljoen euro. De inkomsten uit advertenties lagen 14 procent lager dan een jaar eerder.

Bestedingen advertenties

Om de onderliggende verschuiving van het consumentengedrag en in de bestedingen aan advertenties op te vangen, gaat Sanoma volgens topman Harri-Pekka Kaukonen verder met het aanpassen van de organisatie. Het bedrijf gaat daarbij zijn producten en diensten tegen het licht houden.

Een woordvoerder van het bedrijf kon dinsdag desgevraagd niet aangeven of die operatie tot nieuwe ingrepen in het personeelsbestand zal leiden. Hij benadrukte wel dat de producten van heel Sanoma tegen het licht zullen worden gehouden en dat het niet alleen om de Nederlandse activiteiten gaat.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl