Klanten kopen per bezoek minder bij de Albert Heijn. Moederconcern Ahold zoekt groei in Nederland vooral bij de internetactiviteiten.
Ahold heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar 10 procent minder winst geboekt dan een jaar eerder. Dat meldde het supermarktbedrijf donderdag.
Het moederbedrijf van Albert Heijn realiseerde vorig kwartaal een nettowinst van 215 miljoen euro, tegen 240 miljoen euro een jaar eerder. Het verschil kwam vooral door de resultaten van beëindigde activiteiten, die een jaar eerder een positieve bijdrage leverden.
Door kostenbesparingen wist Ahold het bedrijfsresultaat met bijna 2 procent te verhogen tot 311 miljoen euro. Ahold meldde vorige maand al dat de omzet in het vierde kwartaal met ruim 4 procent is gedaald tot 7,5 miljard euro.
Ahold houdt last van de moeilijke economische omstandigheden en het magere consumentenvertrouwen. Klanten letten daardoor scherp op de prijs en zijn terughoudend bij hun bestedingen. Het bedrijf verwacht dit jaar een ,,geleidelijke verbetering” van de economie, maar blijft voorzichtig over de vooruitzichten voor voedingsmiddelenwinkels in 2014.
Analisten tevreden over cijfers Ahold
Ahold heeft iets beter gepresteerd dan verwacht, concludeerden analisten van Rabobank in een reactie op de resultaten.
De onderliggende operationele winstmarge van 4,3 procent was iets beter dan verwacht, stelde Rabo. Dit kwam door een iets betere bijdrage vanuit de Verenigde Staten en lagere kosten op het hoofdkantoor.
Ook de bedrijfswinst en de nettowinst overtroffen de verwachtingen. Ahold keert ook meer dividend uit dan de analisten hadden verwacht.
Rabo handhaafde zijn koopadvies voor het aandeel Ahold. Dat stond donderdag om 9.10 uur 3,8 procent in de plus op 13,81 euro.
Groei Nederland bij internet
Ahold legt de nadruk op de uitbreiding van zijn internetactiviteiten. De eigenaar van webwinkel bol.com verwacht dat die een sterke omzetgroei zullen laten zien. Daarnaast blijft het bedrijf zoeken naar manieren om zijn activiteiten te vereenvoudigen, zodat de kosten omlaag gaan.
Vorig jaar zette Ahold al flinke stappen in het bezuinigingsprogramma, dat na dit jaar voor 600 miljoen euro aan besparingen moet opleveren. Daarvan is nu 485 miljoen euro gerealiseerd.
Minder aankopen per bezoek AH
De omzet in Nederland steeg vorig kwartaal met bijna 1 procent, tot 2,7 miljard euro. Klanten kochten minder producten per bezoek bij Albert Heijn dan voorheen, maar zowel albert.nl als bol.com boekten een sterke groei.
In de Verenigde Staten zakte de omzet met 2 procent tot 6 miljard dollar. In Tsjechië daalde de omzet met bijna 8 procent.
In heel 2013 stabiliseerde de omzet van Ahold op 32,6 miljard euro. Gecorrigeerd voor negatieve wisselkoerseffecten ontstond een plus van 2 procent. Het onderliggende bedrijfsresultaat bleef, zonder wisselkoerseffecten, nagenoeg stabiel op 1,4 miljard euro. De nettowinst liep door de verkoop van het Zweedse ICA op tot 2,5 miljard euro, tegen 915 miljoen euro in 2012.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl