- Winkelmedewerkers van de taxfreeshops op luchthaven Schiphol krijgen er in twee jaar 5 procent salaris bij, zo meldt vakbond FNV.
- De loonsverhoging is met werkgever Schiphol Air Retail (SAR) afgesproken in een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst.
- “Deze cao was er niet geweest als de medewerkers vorige zomer niet hadden gestaakt”, zegt FNV-bestuurder Margje van der Woude in een toelichting.
- Lees ook: Het loopt storm voor banen op Schiphol, ook voor ‘koffergooiers’ die een ‘zomertoeslag’ van €5,20 krijgen
De winkelmedewerkers van de taxfreeshops op luchthaven Schiphol krijgen er in twee jaar 5 procent salaris bij.
Dat is met werkgever Schiphol Air Retail (SAR) afgesproken in een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst, meldt vakbond FNV. Vorig jaar hebben de medewerkers van de See Buy Fly-winkels nog een aantal keer gestaakt.
“Deze cao was er niet geweest als de medewerkers vorige zomer niet hadden gestaakt”, zegt FNV-bestuurder Margje van der Woude in een toelichting. In juli en in september legden tientallen medewerkers van de taxfreeshops urenlang het werk neer.
Het conflict ging onder meer over een zogeheten arbeidsvoorwaardenregeling die het winkelbedrijf had ingevoerd voor nieuwe medewerkers. FNV maakte zich daar boos over en vond het een manier om de lonen te verlagen.
De 150 medewerkers krijgen naast een loonsverhoging van 5 procent een hogere toeslag voor werken op feestdagen. Daarnaast kunnen ze er nog eens 2,5 procent bij krijgen bij een goede beoordeling. Ook krijgt het personeel een bijdrage van 25 euro per maand om te sporten en een hogere reiskostenvergoeding.
Onder Schiphol Airport Retail vallen twaalf winkels achter de douane. De medewerkers stemmen nog over het onderhandelingsresultaat.
Meer over Schiphol? Check ook deze stukken eens:
- Reisbranche verwacht volgende week meer duidelijkheid over schrappen vluchten
- Consumentenbond onderzoekt mogelijkheden voor massaclaim tegen Schiphol: ‘Dit is amateurisme ten top’
- Schiphol stelt deze zomer reizigersplafond in en beperkt aantal vluchten – KLM houdt de luchthaven verantwoordelijk voor financiële gevolgen
- Reisbranche sleept Schiphol voor de rechter: tienduizenden vakantiegangers moeten waarschijnlijk vluchten omboeken of afzeggen
- Chaos op Europese luchthavens: Schiphol is niet de enige die kampt met personeelstekorten en stakingen