35 miljoen mensen verwacht de NS in september te vervoeren. Dat zou een record betekenen en een flinke stijging ten opzichte van de 33,3 miljoen een jaar geleden.
1,7 miljoen mensen meer dus, en dat gaan we allemaal merken. September is altijd een drukke maand – de drukste van het hele jaar – omdat de zomervakantie ten einde komt en studenten aan hun nieuwe jaar beginnen. Bovendien daalt de werkloosheid en trekt de economie weer aan na een lange tijd van minimale groei.
De NS zet weliswaar 200 meer treinstellen in dan vorig jaar in dezelfde maand, maar ook dat is wellicht niet genoeg om de hele verwachte groei op te kunnen vangen. In totaal rijden er 58 meer treinen rond. Tegenover de NOS zegt woordvoerder Erik Kroeze dat ‘er nu meer treinen op het Nederlandse spoor rijden’ dan ooit.
Maar wat zijn de opties als je liever toch een zitplaats wil op weg naar het werk?
1. De hyperspits ontwijken met een goedkoper abonnement
De zogenoemde hyperspits is het uur tussen 7.30 en 8.30 uur. Dan reizen de meeste Nederlanders met de trein en de NS wil daar met een proef iets aan proberen te doen.
"In september, oktober en november kunnen reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement aan de randen van de spits met 40 procent korting reizen. (...) Nu nog geldt de 40 procent korting alleen in de daluren: vóór 6.30 uur en na 9.00 uur. Tijdens de test is deze korting ook geldig in de randen van de spits. Dat is tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00."
Een grotere spreiding van de reizigers moet er hopelijk toe leiden dat de treinstellen iets meer vrije stoelen hebben. Het moet ook de Altijd Voordeel-abonnementen populairder maken, want er reizen slechts 21.000 reizigers met deze kaart.
2. Thuiswerken, maar niet de hele week
Helemaal niet naar kantoor gaan, is een prima oplossing, aangezien je helemaal niet aan de spits deelneemt en meteen aan de slag kan gaan na je ontbijt. Als je ver van je werk woont, win je zo een kwart werkdag door thuis te blijven.
Toch heeft het natuurlijk ook nadelen, aangezien je je collega's en chef niet onder ogen komt. Een dagje hier en daar is prima, maar langdurig thuiswerken is geen optie, zegt arbeidsmarktkenner Ton Wilthagen van de Universiteit van Tilburg tegen de NOS. Je verliest collega's uit het oog en werkt op den duur toch minder, omdat je nog wel even wat huishoudelijk taakjes kunt afronden voordat je weer verdergaat.
3. Carpoolen met een collega
De kans is best groot dat een collega vlak langs je huis rijdt op weg naar kantoor. Of dat die maar een kleine omweg door je woonwijk moet maken.
Meerijden kan bovendien voor iedereen lonen, ook voor de chauffeur die de omweg moet maken. Als je namelijk met z'n allen een afspraak maakt met je werkgever, dan kan de chauffeur aanspraak maken op de kilometervergoeding voor de hele rit. En ook al sta je misschien in de file, in de auto van je collega heb je in elk geval een zitplaats.
4. Met de fiets
Het vergt iets meer planning, maar fietsen naar je werk kan een bevrijding zijn, ook als de afstand aanvankelijk wat te groot lijkt. Met een normale conditie en een goede fiets waarop je veel kracht kunt zetten, kun je in een uur zeker 20 kilometer afleggen. En met dank aan het toenemende aantal fietssnelwegen in Nederland, krimpen die afstanden steeds meer.