- Startups die zich in vacatureteksten sociaal betrokken voordoen, worden ‘getrakteerd’ op bijna de helft minder sollicitanten.
- Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit en de Universiteit Utrecht.
- Potentiële sollicitanten denken dat ze minder snel carrière kunnen maken bij dit soort startups, terwijl werk bij startende bedrijven vaak arbeidsintensief is.
- Lees ook: Nederland blijkt een perfect land te zijn voor sociale bedrijven, die winst niet centraal stellen: ‘Ik ben een ondernemende activist die wél met geld te maken heeft’
Wie dacht dat – veelal maatschappelijk betrokken – jongeren in de rij staan voor een baan bij een sociale startup, komt van een koude kermis thuis. Sterker nog: het benadrukken van een sociale bedrijfsvisie in een vacaturetekst levert startups juist voor mínder sollicitanten op.
Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit en de Universiteit Utrecht. De resultaten zijn opvallend, omdat grote, maatschappelijk bewuste bedrijven doorgaans juist snel hun vacatures opgevuld krijgen. Potentiële sollicitanten maken zich bij sociale startups daarentegen zorgen over hun carrière.
De onderzoekers analyseerden vacatures van 795 Amerikaanse en Canadese startups met minder dan vijftig medewerkers. De startups die een sociale of duurzame missie benadrukten in hun vacatureteksten kregen 46 procent minder reacties dan de rest, analyseerden de onderzoekers op basis van openbare sollicitatiedata.
In een tweede experiment legden de onderzoekers een vacaturetekst van een startup voor aan 102 studenten van de Erasmus Universiteit die binnenkort zouden afstuderen. De ene helft kreeg een versie van de tekst te zien waarin het bedrijf het streven uitsprak aan een betere wereld te werken. De andere helft kreeg een versie van de tekst te zien zonder dit sociale doel. De onderzoekers vroegen studenten naar hun kijk op de vacaturetekst.
Studenten die zo'n 'sociale' vacature voor de neus geschoven kregen, bleken 22 procent minder snel geneigd om te reageren. Ook al sloot de vacature vaak beter aan bij hun waarden, ze zagen hun kansen op een goede carrière erdoor afnemen.
Sollicitanten bij startups 'hebben bepaalde groeiwens'
Mensen die bij een startup solliciteren, doen dat volgens onderzoeker Timo van Balen van de Universiteit Utrecht vaak omdat ze "behoefte hebben aan veel autonomie, zich snel willen ontwikkelen en een managementfunctie willen bemachtigen, om daarna door te gaan naar de volgende baan", zegt hij tegen Business Insider Nederland.
Ze hebben volgens Van Balen dus niet zelden "een bepaalde groeiwens". Het communiceren van een sociale visie druist daar volgens hem tegenin. Niet geheel onterecht, want sociale startups zijn vaak minder gericht op snelle bedrijfsgroei en meer op het bereiken van maatschappelijke impact.
Voor een baan bij een startup moet je volgens de onderzoeker bovendien ook vaak wat opgeven. "Je moet soms lange dagen werken voor een salaris dat lager is dan je bij een groot bedrijf zult krijgen", zegt Van Balen.
Vaak staat daar een klein pakket aan opties tegenover, dat je als medewerker bij een eventuele beursgang of verkoop kan verzilveren. Of dat lukt is natuurlijk nog maar de vraag, aangezien de meeste startups niet uitgroeien tot een groot succes.
Werken bij een startup is een 'gokje'
Van Balen beschrijft werken bij een startup dan ook als een "gokje", dat veelal jonge mensen nog wel bereid zijn te nemen. "Ze komen bijvoorbeeld net van de universiteit, hebben überhaupt nog weinig werkervaring en voelen niet zoveel voor een baan bij een grote corporate. Als je echter niet gelooft dat een sociale ondernemer snel wil groeien, haal dat je financiële doel weg. Mensen beseffen zich dat de kans dat ze er vermogen door zullen opbouwen nóg kleiner zal zijn dan bij andere startups."
Dat grote bedrijven sociaal ingeschoten vacatures juist wél gemakkelijk opgevuld lijken te krijgen, komt volgens Van Balen doordat zij óók de voordelen van een groot bedrijf leveren. "Ze kunnen een goed salaris bieden, met duidelijke groeimogelijkheden. Sollicitanten hoeven hierdoor minder over hun carrièreperspectieven in te zitten."
Startups moeten vacaturetekst aanpassen op doelgroep
De oplossing voor sociale startups zit hem volgens Van Balen in hun communicatie. "Zet je een vacature uit, bedenk dan welk publiek je wil bereiken. Zoek je naar sociaal gemotiveerde mensen, dan kun je een vacature sociaal insteken."
Zoek je als startup daarentegen programmeurs of mensen met specifieke zakelijke vaardigheden? Weet dan dat die groepen vaak iets minder sociaal gedreven zijn, stelt Van Balen: "Ze kunnen doorgaans ook bij een groot bedrijf aan de slag voor een hoger salaris."
Benadruk in dit soort vacatureteksten daarom juist vooral de carrière-, salaris- en aandelenmogelijkheden, adviseert Van Balen. "Overweeg bijvoorbeeld iets meer te betalen dan techstartups doen, als je dat ten minste financieel kunt dragen. Uit ons onderzoek blijkt dat het bieden van een gemiddeld 221 euro hoger salaris mensen alsnog over de streep kan trekken."