De Ierse economie heeft het zwaar, maar er is hoop: Ierse whiskey is razend populair, onder meer in Oost-Europa en de VS. Ierse distillateurs zien grote kansen.
Ierland klimt langzaam uit een diep dal, na de grote banken- en huizencrisis van 2009. Maar 2013 wordt nog geen topjaar.
In het eerste kwartaal kromp de Ierse economie 0,6 procent, vergeleken met het slot van 2012. En de export daalde in de eerste helft van dit jaar nog met twee procent, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Ierland heeft, net als Nederland nog een flinke weg te gaan om tot groeiherstel te komen. Daarbij moet het land ook nieuwe bronnen van groei aanboren.
In het eerste decennium van deze eeuw leunde de Ierse economie sterk op een aantrekkelijk vestigingsklimaat, met lage belastingen voor internationale bedrijven en gunstige fiscale voorwaarden voor beleggingsfondsen. Maar de status van Ierland als lage-lasten-land staat onder druk. Om de economie weer aan de praat te krijgen, moeten de Ieren ook andere dingen verzinnen.
Op dit vlak is er gelukkig wel enig goed nieuws te melden. Ierse whiskey - in Schotland en Canada gespeld als whisky - beleeft een ware wederopstanding, aldus zakenkrant The Financial Times.
Ierse whiskey: klein, maar snelle groeier
Op de internationale whisky-markt domineren de Schotten met een verkoop van 96 miljoen dozen met negen liter whisky in 2012.
Amerikaanse whiskey zit op ongeveer een derde daarvan en Ierse distillateurs sleten afgelopen jaar 6,2 miljoen negen-liter-dozen. Een negen liter-doos bestaat overigens uit 12 flessen van 750 ml.
De grootste groei op de whiskymarkt komt uit Ierland, waar de verkopen afgelopen jaar met 10,5 procent stegen. Bij de Schotse whisky bleef de stijging beperkt tot bijna 6 procent.
"De interesse in Ierse whiskey is enorm, vooral in de Verenigde Staten, Rusland en Oost-Europa", zegt directeur Peter Morehead van Irish Distillers tegenover de FT. Irish Distillers besloot afgelopen week 200 miljoen euro te steken in uitbreiding van de productie in Cork. Die moet verdubbelen naar 16 miljoen negen-liter-dozen per jaar.
Jongeren aan de whiskey
De groei van de whiskeyverkopen heeft volgens Ierse producenten te maken met de verandering in de voorkeuren van jongere consumenten, die vaker donkere gedistilleerde dranken nuttigen.
Belangrijk verschil tussen Ierse whiskey en Schotse whisky is dat eerstgenoemde drie keer wordt gedistilleerd, wat Ierse whiskey een zachtere smaak geeft. Wat ook helpt is dat megasterren als Lady Gaga en Rihanna zich hebben bekeerd tot whiskey.
Een en ander leidt ertoe dat er tal van grotere en kleinere ondernemers zijn die investeren in Ierse distilleerderijen. Whiskey-maker Oliver Hughes, sinds 1990 actief vanuit Dublin, ziet de toekomst zonnig in, vertelt hij aan de FT. "De komende tijd zijn groeipercentages van 15 tot 20 procent per jaar goed mogelijk."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl