Privacy zit in ons DNA, schreef WhatsApp-oprichter Jan Koum twee jaar geleden na de overname door Facebook. “Onze normen en waarden zullen niet veranderen.” Nu versoepelt de grootste berichtendienst ter wereld toch de eigen regels rond het delen van gegevens. Daarmee begeeft WhatsApp zich op glad ijs.
WhatsApp past voor het eerst in vier jaar de voorwaarden en het privacybeleid aan, maakte het bedrijf donderdag bekend. De chatdienst wil zo de deur openzetten voor bedrijven, zodat die WhatsApp gaan gebruiken om met klanten te communiceren. Op die manier wil WhatsApp geld gaan verdienen.
Ook gaat WhatsApp nauwer samenwerken met moederbedrijf Facebook. Nee, Mark Zuckerberg en consorten zullen niet meegluren met wat jij verstuurt.
Dat kan sowieso niet, want WhatsApp heeft er eerder dit jaar voor gezorgd dat alle gesprekken beveiligd zijn met end-to-end encryptie. Dat betekent dat alleen de verzender en ontvanger de berichten kunnen lezen. Zelfs WhatsApp kan er niet bij, iets waar politie en geheime diensten graag iets aan willen veranderen na de reeks aanslagen in Europa.
Database integreren
Wat gaat WhatsApp dan wel doen? Onder meer de database beter integreren met die van andere Facebook-diensten en telefoonnummers en andere accountinformatie delen met de socialemediagigant.
"Indien jij een Facebook-account hebt, zal het koppelen van jouw telefoonnummer met de systemen van Facebook hen in staat stellen om betere vriendsuggesties te doen en jou relevantere advertenties te tonen", schrijft het bedrijf. Het delen van informatie zou ook helpen bij het bestrijden van spam op WhatsApp, Facebook en Instagram.
WhatsApp benadrukt dat ze de telefoonnummers niet verkopen of geven aan adverteerders. Het aan de achterkant delen van de WhatsApp-nummers met Facebook moet een betere ervaring voor gebruikers opleveren.
Je kunt overigens aangeven dat Facebook jouw WhatsApp-informatie niet mag gebruiken voor het relevanter maken van advertenties, lees hier hoe dat moet. WhatsApp deelt dan overigens alsnog de gegevens met Facebook "voor het verbeteren van de infrastructuur- en afleveringssystemen, het begrijpen hoe onze diensten worden gebruikt, het beveiligen van systemen, en het bestrijden van spam, misbruik of schendingen."
Uitspraken na de overname
De wijziging van de privacyvoorwaarden is enigszins wrang als je terugleest wat WhatsApp-oprichter Jan Koum twee jaar geleden schreef na de overname door Facebook. Hij wilde daarmee de onrust onder gebruikers wegnemen dat WhatsApp gegevens door zou sluizen naar het nieuwe moederbedrijf.
"Het respect voor privacy zit in ons DNA. Wij bouwen WhatsApp zo dat we zo min mogelijk van je hoeven te weten. Je hoeft geen naam op te geven en we vragen je ook niet om je e-mailadres. We weten niet je geboortedatum en weten ook niet je thuisadres. We weten niet waar je werkt. We weten ook niet wat je leuk vindt, wat je zoekt op internet en we slaan ook niet je GPS locatie op. Geen van deze informatie is ooit door ons opgeslagen en we hebben ook geen plannen om dit te wijzigen."
"Wanneer de samenwerking met Facebook had betekend dat we onze waarden zouden moeten wijzigen, hadden we de samenwerking niet aangegaan. In plaats daarvan vormen wij een samenwerking waarin wij als zelfstandig en onafhankelijk bedrijf blijven opereren. Onze normen en waarden zullen niet veranderen. Onze uitgangspunten zullen niet veranderen."
Vrijwel alle dingen die Koum toen schreef, zijn nog steeds waar. Toch begeeft WhatsApp zich op glad ijs door telefoonnummers te delen met Facebook. Is het vertrouwen van gebruikers in de chatdienst wel zo rotsvast? Er zijn in ieder geval genoeg alternatieven.