- Toyota presenteerde onlangs de opvolger van de Toyota Prius in Japan.
- De auto is slechts in grote lijnen vergelijkbaar aan zijn voorganger, met sportievere looks en enorm verbeterde technische specificaties.
- Business Insider heeft bekeken wat je moet weten over de nieuwe Toyota Prius die volgend jaar in Nederland te koop zal zijn.
- Lees ook: De Ford Fiesta gaat na bijna 50 jaar uit productie: zo werd het een van de populairste hatchbacks ooit
Als je aan de Toyota Prius denkt, dan komt het beeld van een saaie en vooral trage hybride auto waarschijnlijk als eerste naar boven. Maar dat is allemaal verleden tijd als de nieuwe Toyota Prius vanaf volgend jaar op de Nederlandse wegen verschijnt.
Het nieuwe model heeft, zoals je in de slideshow hieronder kunt zien, een strak en sportief uiterlijk. En daarbij zijn er genoeg upgrades toegepast om de looks te verantwoorden. De nieuwe Prius is namelijk ongeveer twee keer krachtiger dan zijn voorganger en hij heeft een sportief en stijver onderstel gekregen.
Maar er is nog meer wat je moet weten over de nieuwe Toyota Prius. Wat precies? Dat kom je te weten door een kijkje te nemen in onderstaande slideshow.
Dit moet je weten over de nieuwe Toyota Prius
Dit moet je weten over de nieuwe Toyota Prius
-
Toyota presenteerde de nieuwe Toyota Prius onlangs in Japan. En de auto heeft een flink aantal aanpassingen gekregen. De meest opvallende daarvan is het uiterlijk.
Foto: Toyota
-
Het uiterlijk van de nieuwe Toyota Prius is, en dit zou je niet zeggen, in grote lijnen vergelijkbaar met dat van zijn voorganger. En dan hebben we het hier letterlijk over de grote lijnen.
Foto: Toyota
-
De lijn die van neus tot kont loopt, is namelijk vergelijkbaar aan de voorgaande modellen. Daarmee blijft de auto toch nog een beetje herkenbaar als Prius.
Foto: Toyota
-
Voor de rest oogt de nieuwe Prius niet alleen strakker, moderner en sportiever, ook heeft hij het truttige karakter van zich afgeschud.
Foto: Toyota
-
Dat doet Toyota met bijvoorbeeld de C-vormige koplampen en erg sportieve grille. Ook de lullig ogende wielen zijn verleden tijd. De nieuwe Prius wordt standaard op 19-inch lichtmetaal geleverd.
Foto: Toyota
-
Aan de zijkant valt vooral het gebrek aan harde lijnen op. Dit hadden de voorgangers ook. Maar nu wordt dit profiel versterkt doordat Toyota de deurgrepen voor de achterdeuren in de raamomlijsting heeft verwerkt.
Foto: Toyota
-
Voorheen kon je de Prius uit duizenden herkennen door het rare raampje dat halverwege de achterklep geplaatst was. Dat is nu verdwenen. Daar vinden we nu een grote ledbalk voor de benodigde verlichting.
Toch is nog steeds duidelijk dat je achter een Prius rijdt, want de naam staat groots op de klep geschreven.
Foto: Toyota
-
Qua formaat veranderde Toyota niet zoveel aan de nieuwe Prius ten opzichte van de voorganger. Hij is 4,6 centimeter korter, maar heeft een 5 centimeter langere wielbasis. Daarnaast ligt hij 5 centimeter dichter op het asfalt en is hij 2,2 centimeter breder.
Foto: Toyota
-
Het mag duidelijk zijn: hierin kun je best gezien worden, maar wil je er ook in rijden?
Foto: Toyota
-
Gelukkig dacht Toyota daar ook aan. De vernieuwing gaat namelijk verder dan alleen de looks. De fabrikant heeft het de plug-in hybride onderhuids ook een flinke upgrade gegeven.
Foto: Toyota
-
Zo is het gedaan met de 1,8 liter motor die 99 pk produceerde. Hiervoor in de plaats komt een 148 pk sterke 2 liter viercilinder benzinemotor.
Foto: Toyota
-
Het elektrische deel van de aandrijving is ook aanzienlijk krachtiger gemaakt. De elektromotor produceert nu 160 pk tegenover 92 pk in zijn voorganger.
Foto: Toyota
-
Dat houdt in dat deze nieuwe Prius een systeemvermogen heeft van 223 pk. Bijna twee keer zoveel als zijn voorganger die het met 122 pk moest doen.
Foto: Toyota
-
En ja, dat houdt in dat deze Prius een stuk sportiever is. Je zou er zelfs een sprintje bij het stoplicht mee kunnen winnen, aangezien hij vanuit stilstand na 6,7 seconden de 100 km/u aantikt.
Foto: Toyota
-
Om die sportiviteit wat kracht bij te zetten, heeft de nieuwe variant een compleet nieuw onderstel gekregen dat vele malen stijver is dan zijn voorganger. Daarmee moet de Prius strakker sturen en beter reageren op input van de bestuurder.
Foto: Toyota
-
Maar het belangrijkst is wellicht het elektrische deel van de aandrijving. Met de 13,6 kWh metende accu kan nu ongeveer 75 kilometer volledig elektrisch afgelegd worden.
Let wel op, dit zijn cijfers die nog niet bevestigd zijn door Toyota. De fabrikant liet weten dat de nieuwe Prius 50 procent verder komt op elektrische aandrijving dan zijn voorganger. Die haalde maximaal 50 kilometer, dus een simpele rekensom geeft bovenstaand cijfer.
Foto: Toyota
-
En net als bij de voorgangers kan ook dit keer weer optioneel gekozen worden voor een dak met zonnepanelen. Toyota beweert dat er iets meer dan 1.200 km per jaar mee geladen kan worden. Of dat in het Nederland ook lukt…
Foto: Toyota
-
Wellicht het minst spannende aan de Prius is de update die het interieur kreeg. Deze is vrij standaard, maar heeft nu wel een instrumentarium achter het stuur. Dat was in de vorige variant niet het geval.
Foto: Toyota
-
De nieuwe Prius moet ergens halverwege volgend jaar op de Nederlandse markt verschijnen. Tegen die tijd zal Toyota ook de specifieke gegevens en de Nederlandse prijzen bekendmaken.
Foto: Toyota