Presentatrice Bridget Maasland keek afgelopen maand raar op toen ze op maandagochtend de auto wilde pakken om de redactievergadering van RTL Boulevard bij te wonen. Haar matzwarte Mini Cooper stond niet meer in het parkeervak.
“Ik heb hier toch echt vrijdag mijn auto neergezet”, zei ze die avond nog steeds stomverbaasd in het roddelprogramma. “Ik heb nog een rondje gelopen. Ik was vrijdag niet lekker, dus ik dacht misschien hallucineer ik.”
Maar nee, de auto was echt weg. Gestolen op zondag op klaarlichte dag, legde Maasland uit, terwijl ze met een beteuterd gezicht een foto van haar Mini Cooper liet zien. “Alles zit erop wat erop kan, dus je herkent ‘m gelijk.”
Een week later kan Maasland weer lachen. De Belgische politie heeft haar telefonisch laten weten dat haar auto in beslag is genomen. Hij stond op de boot naar West-Afrika. Dat ze net een nieuwe auto heeft aangeschaft, maakt de RTL-diva niet minder gelukkig. “Ik ben blij dat-ie is gevonden. Nog in goede staat, alleen zonder kenteken. Maar die is te vervangen.”
Op de boot naar Ghana
Het geval van Maasland staat niet op zich, schrijft De Telegraaf dinsdag. In Nederland is een West-Afrikaanse bende actief die het gemunt heeft op Range Rovers, Aston Martins en BMW’s. De luxe wagens worden na een ‘afkoelperiode’ via de haven van Antwerpen naar Ghana, Senegal, Nigeria en andere West-Afrikaanse landen verscheept.
Eenmaal aangekomen is het lastig om de auto's weer naar Nederland te halen. Niet alleen vormen de transportkosten een obstakel, ook proberen allerlei tussenpersonen een vergoeding op te eisen.
Zo moet ondernemer Chris Beemer 5.000 euro betalen aan onder meer de lokale politie om zijn Mercedes S 350 weer in handen te krijgen, laat hij via zijn privédetective weten aan de krant. En dan is hij ook nog eens 25.000 euro kwijt om de auto op de boot naar Nederland te zetten.
Samenwerking met lokale politie lastig
De internationaal opererende autobendes zijn al langer actief in Nederland. In een rapport uit 2005 signaleren onderzoekers in opdracht van het ministerie van Justitie dat deze criminele groepen doorgaans uit vijf tot 25 personen bestaan. Noord- en West-Afrika is een grote afzetmarkt is voor luxe auto's. De gestolen voertuigen gaan vanuit Nederlandse havens die kant op.
Samenwerking met Afrikaanse landen blijkt lastig vanwege corruptie bij de politiediensten. De onderzoekers schrijven: "Een van de geïnterviewde rechercheurs merkte met betrekking tot de Ghanese politie op: 'Je weet niet wie je binnen de politie kunt vertrouwen'."
In de jaren erna daalt het aantal West-Afrikaanse groepen dat zich bezighoudt met autodiefstal. In 2012 is er één Nigeriaanse groep in beeld, aldus een ander rapport in opdracht van het ministerie. De boeven richten zich op andere vormen van georganiseerde criminaliteit, zoals fraude.
Bridget had geluk
Maar de laatste jaren neemt de autodiefstal weer toe. Met name Range Rovers zijn populair in West-Afrika. "Dit soort auto’s is daar onbetaalbaar of niet te verkrijgen, maar zeer geschikt vanwege de slechte wegen op dat continent", zegt rechercheur Arnold van der Kamp tegenover De Telegraaf.
Bridget Maasland had geluk. Van der Kamp ontdekte de kekke Mini Cooper van de presentatrice net op tijd. Maar een andere gestolen bolide was al onderweg naar West-Afrika. Van der Kamp: "We gaan nu met onze Ghanese contactpersonen na of die auto snel naar Nederland is te krijgen."