Er was een tijd dat op kantoor de mooiste spullen stonden. Een computer die
werknemers thuis niet hadden, de eerste internetaansluitingen. Misschien dat
de baas zelfs een, weliswaar logge, mobiele telefoon ter beschikking stelde.
Inmiddels evenaart de technologie die mensen thuis hebben de tech-toepassingen
die zij als werknemer op kantoor gebruiken. Soms loopt de werktechnologie
zelfs achter.
De privé aangeschafte iPhone blijkt veel fijner dan het simpele ‘belmobieltje
van de zaak’ en netbooks of tablet-pc’s zijn op kantoor al helemaal niet te
vinden. Wie als consument graag eenvoudig met veel mensen communiceert via
Hyves, Facebook of Skype doet tijdens werkuren een stap terug in de tijd als
alleen e-mail of telefoon worden ondersteund.
Medewerker mag meebeslissen
De gemiddelde werknemer weet meer en meer van technologie en wordt bovendien
steeds mondiger. Werkgevers zien dat ze de techkennis en -wensen van
medewerkers serieus moeten nemen.
Dat blijkt uit onderzoek onder 400 it-beslissers in de VS, dat door
marktonderzoeker IDG in juni uitgevoerd is in opdracht van RSA, de
veiligheidstak van it- en opslagbedrijf EMC.
Van deze it-topmensen zegt 76 procent dat werknemers steeds meer invloed
krijgen op op de aankoop van apparaten en en programma's binnen het bedrijf.
Hoewel hun it-afdelingen nog altijd de scepter zwaaien over pc-aankopen,
mogen medewerkers bij 60 procent van deze bedrijven wel meepraten over de
aanschaf van smartphones. Van alle werknemers mag 20 procent zelf zijn
smartphone kiezen.
Eigen spullen op kantoor
Wie zijn eigen laptop of smartphone op kantoor wil gebruiken krijgt lang niet
altijd toestemming. Van de 400 bedrijven staat ongeveer een kwart toe dat
mensen hun privégadgets voor werkdoeleinden inzetten.
Op het vlak van sociale netwerken online lijken de werkgevers meer
toeschietelijk. Meer dan tachtig procent van de bedrijven staat "een
bepaalde vorm van toegang tot social networking sites" toe.
De resultaten van het Amerikaanse onderzoek zijn net zo goed van toepassing op
Nederlandse bedrijven. Dat stelt Corné van Rooij, in de Benelux en
Zwitserland verantwoordelijk voor RSA. "Kijk maar naar de adoptie van
iPhone en MacBooks, ze duiken overal op de werkvloer op", laat Van
Rooij Z24 per e-mail weten.
Veiligheid
Het gebruik van niet ondersteunde gadgets (iPhone), software (gedownloade
programma's) en sociale netwerken (Facebook) brengt risico's met zich mee.
Zijn bedrijfsgegevens wel veilig bij twitterende medewerkers, vragen
werkgevers zich af. En wat als een werknemer met zijn iPad op het
kantoornetwerk wil? Is dat hippe ding wel virusvrij?
Bedrijven zien dan wel dat werknemers steeds meer willen en kunnen meepraten
over technologie, toch zijn ze vaak nog huiverig. De veiligheidsvraag lijkt
vooralsnog een grote hobbel. Slechts 11 procent van de ondervraagde
it-topmensen zegt er zeker van te zijn genoeg naar veiligheidsaspecten te
hebben gekeken om de nieuwe technologieën ook goed in te zetten.
Kans èn noodzaak
Toch zullen bedrijven meer moeten toegeven aan de technologische wensen van
hun medewerkers. Daarbij zullen ze een nieuwe visie op veiligheid moeten
verzinnen.
In een onderzoek van begin dit jaar naar de 'techwensen' van jongeren noemt
consultancy Accenture de nieuwe technologieën juist een kans. De kennis van
en kijk op technologie van jongeren kan een bedrijf een voorsprong geven ten
opzichte van concurrenten - àls het bedrijf die technologisch vooroplopende
jongeren durft te omarmen.
Voor bedrijven die over de kansen twijfelen: het meegaan met de wil van de
generatie jonge werknemers kan ook een noodzaak blijken.
In datzelfde wereldwijde Accenture-onderzoek onder "millennials",
jongeren van 14 tot 27 jaar, zegt 37 procent van deze jongeren dat de
aanwezigheid van geavanceerde technologie een belangrijke factor is bij de
keuze van een werkgever.
Anders gesteld: bij gebrek aan moderne telefoons of nieuwe
internetmogelijkheden, gaat die ene high potential starter wellicht
toch liever bij de concurrent aan de slag.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl