- Werkgevers hebben de plicht om ervoor te zorgen dat hun werknemers veilig kunnen werken.
- Hiervoor moeten ze een risico-inventarisatie opstellen, maar slechts de helft van de bedrijven doet dat.
- Zonde, schrijft een advocaat arbeidsrecht op CHRO, want het monitoren van gezondheidsrici’s op de werkvloer helpt ongelukken voorkomen en verkleint de aansprakelijkheid van werkgevers.
- Lees ook: 1 op de 6 werknemers zit tegen een burn-out aan – Hoe herken je dat, voordat het te laat is? 5 brandende vragen
Gehoorschade, een burn-out, gezondheidsschade door het werken met gevaarlijke stoffen: werkgevers hebben de plicht om maatregelen nemen die helpen voorkomen dat werknemers dit soort schade lijden bij de uitoefening van hun werk.
Hiervoor moeten werkgevers eerst de risico’s in kaart brengen, vervolgens een plan van aanpak opstellen waarin ze vastleggen hoe ze die risico’s willen verminderen en tot slot de risico’s evalueren: de zogeheten risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E).
De Arbowet schrijft voor dat elke werkgever zo’n RI&E moet opstellen. Bedrijven met meer dan 25 werknemers moeten dit document ook nog laten toetsen door een gecertificeerde arbodienst of deskundige.
Bedrijven zonder RI&E riskeren een boete die kan oplopen tot €4.500
Ondanks de verplichting van een RI&E, blijkt slechts de helft van alle bedrijven deze te hebben. Wie dit nalaat riskeert een boete die kan oplopen tot 4.500 euro, maar kan ook aansprakelijk worden gesteld bij bijvoorbeeld een bedrijfsongeval, waarschuwt Willemijn Jansma, arbeidsrecht advocaat in een blog op CHRO.nl.
Volgens haar is een RI&E geen papieren tijger, maar biedt het in de praktijk veel voordelen voor zowel werkgevers als werknemers. Het verkleint het risico op bedrijfsongevallen of -ziektes, beperkt de bedrijfsaansprakelijkheid als het misgaat en draagt bovenal bij aan een veilige en prettige werkomgeving. Win-win, conludeert Jansma.