• Erica DePascale is een Amerikaane freelance-auteur die zes jaar op een cruiseschip werkte.
  • Ze vertelt over haar ervaringen met gasten.
  • Ook benoemt DePascale gedrag dat voor werknemers op cruiseschepen niet prettig is.

Gedurende zes jaar werkte ik op een cruiseschip en bezocht meer dan 65 landen. In die periode maakte ik veel dingen mee met passagiers. Daarbij kwamen ook regelmatig situaties voor waar je als werknemer op een cruiseschip niet echt blij van wordt.

Dit zijn 9 dingen waarvan ik hoop dat passagiers ze voortaan achterwege laten.


Vraag niet meteen om een upgrade als het schip vol is

In de meeste gevallen staat er bij de servicedesk van het cruiseschip een bordje of aankondiging wanneer het schip vol is. Dit betekent dat er geen upgrades beschikbaar zijn. En toch staan er altijd lange rijen passagiers om dat te dubbelchecken.

Sommige kamers komen beschikbaar als gasten niet komen opdagen, maar de staf weet dat pas als het schip uit de haven is vertrokken. Het is dus het beste om enkele uren na vertrek te informeren bij de servicedesk.


Borden op de grond laten slingeren kan gevaarlijk zijn

Er is niet één bepaalde plek aan boord waar je je afval of vuilnis kwijt kunt. Meestal laat je je servies achter op de tafel waaraan je hebt gegeten of gedronken, zodat de crew dit kan opruimen.

Wat ik echter vaak zie, is dat mensen dienbladen, borden en glazen op de grond zetten, in de hoek van de liften en zelfs midden op de trappen.

Dit is heel gevaarlijk voor andere gasten. Ik heb gevallen gezien waarbij gasten zich ernstig verwondden aan rondslingerend glas. Dus alsjeblieft, zoek een tafel of bar om je bord en glas achter te laten.


Vraag niet of we ook op het schip wonen

Cruise ship employees posing for a photo in a room
Crewleden in een cabine. Foto: Erica DePascale

Hardnekkige mythe: we gaan dagelijks met de helikopter of jetski naar het werk. Niet dus.

We leven, werken, eten, ademen en slapen aan boord.


Te laat naar het schip terugkeren na een bezoekje aan de wal levert veel rompslomp op

Ik maakte in die zes jaar regelmatig mee dat passagiers na het bezoeken van een haven op het allerlaatste moment over de pier komen aanrennen om nog mee te kunnen.

Hoewel er een groot verschil is tussen het sein 'Iedereen aan boord' en het daadwerkelijke vertrek van het schip, is het cruciaal om op tijd te komen.

Schepen krijgen meestal per minuut vertraging een boete opgelegd. Dat is ook de reden waarom cruiseschepen gewoonlijk niet wachten op passagiers die te laat zijn (tenzij hun reis een bedrijfsuitje is).

Wie te laat komt of de boot mist, zadelt de servicedesk op met het regelen van visa, paspoorten en ander papierwerk.


Veel gasten bespreken ligstoelen naast het zwembad, maar maken er geen gebruik van

Cruise ship deck with blue chairs and long pool
Foto: Oskar SCHULER/Shuttershock

Is het schip op zee, dan zijn de stoelen op het zwembaddek meestal vóór 08.00 uur 's ochtends gereserveerd. Veel passagiers maken er vervolgens geen gebruik van.

Een scheepsdek heeft een beperkt oppervlak, dus reserveer alsjeblieft alleen een stoel als je hem ook echt gaat gebruiken. Zo kunnen andere gasten ook van het zwembad genieten.


Wijzigingen in de dienstregeling zijn vervelend, maar geef de crew niet de schuld

Veel gasten hebben jarenlang voor de cruise gespaard en hun hele reisschema tot op de minuut gepland. Je kunt ervan uitgaan dat als er een onverwachte wijziging is in een dienstregeling, het om een essentiële aanpassing gaat.

Soms wordt een haven overgeslagen of wordt elders afgemeerd als gevolg van slecht weer.

De crew begrijpt dat dit teleurstellend is. Ook voor ons is het moeilijk om dienstregelingen en roosters om te gooien. Als dit gebeurt, dan hebben we daar vaak geen invloed op.

De crew doet alles om het passagiers zo veel mogelijk naar hun zin te maken, met als basisvoorwaarde oog voor de veiligheid.

Lees ook: Werken op een cruiseschip is minder romantisch dan het lijkt – dit zijn de 5 grootste tegenvallers volgens (oud-)werknemers


Vraag crewleden niet wat ze verdienen

Niemand vraagt in het restaurant aan de kelner wat hij of zij verdient, maar die vreemde en ongemakkelijke vraag wordt ons regelmatig gesteld.

Passagiers vragen vaak aan de crew hoe hoog het salaris is. Waarschijnlijk omdat ze denken dat dat laag is – wat niet zo is.

Net als bij de meeste beroepen hangt het salaris samen met de positie die een crewlid heeft. Werken op een cruise kan lucratief zijn, omdat je weinig mogelijkheden hebt om geld uit te geven.


In de havens moeten passagiers hun eigen gang gaan en niet de crew volgen

ship crew having fun
Foto: Erica DePascale for Insider

Begrijp me niet verkeerd: buiten werktijd vinden we het heerlijk om te socializen. Maar als je ons in een haven ziet, bedenk dan dat we maar weinig vrije tijd hebben.

Deze tijd gebruiken we meestal om met onze familie te communiceren, op het strand te ontspannen of te winkelen.

Er zijn ook strikte regels ten aanzien van omgang met gasten. Dus wees niet beledigd als het een kort gesprekje wordt.


'Sweet Caroline' in de karaokebar: die hebben we te vaak gehoord

In de zes jaar dat ik op cruiseschepen werkte, heb ik 'Sweet Caroline' van Neil Diamond elke avond moeten aanhoren bij de karaoke.

Wat dacht je van iets van Tina Turner of Bruce Springsteen voor de afwisseling?


LEES OOK: 14 angstaanjagende feiten waardoor je nooit meer aan boord wil gaan van een cruiseschip