Tesla heeft een ijzersterk imago, ondanks de grote uitdagingen bij het opschalen van de productie van elektrische auto’s waar het Californische bedrijf voor staat.

Het bedrijf van Elon Musk rekende af met het suffe imago dat lang aan elektrisch rijden kleefde en kan zich qua fanschare meten met Apple.

Niet voor niets willen heel wat jonge Nederlanders maar wat graag aan de slag bij Tesla, dat zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam heeft.

Maar wat moet je kunnen om kans te maken op een baan bij Tesla? Waar is het bedrijf naar op zoek?

We vroegen het aan Lee Yeap, directeur recruiting bij Tesla voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Hij werkt vanuit het Europese hoofdkantoor in Amsterdam.

Innovatief denken en samenwerken

“Kritisch denken en probleemoplossend vermogen zijn belangrijk, omdat wij proberen om moeilijke problemen op te lossen die nog nooit eerder zijn getackeld.”, zegt Yeap. Tesla is dan ook op zoek naar mensen met een brede achtergrond, die kennis hebben van verschillende disciplines en innovatief kunnen denken.

Samenwerken is daarbij een vaardigheid die vereist is. “Onze beste ideeën ontstaan doordat slimme werknemers de koppen bij elkaar steken om een vraagstuk op te lossen”, aldus Yeap.

Je kunt nog zoveel ervaring of talent hebben, zonder samenwerken red je het niet bij Tesla. Dat komt dan ook aan bod in het sollicitatieproces. Kandidaten kunnen bijvoorbeeld mensen van verschillende teams ontmoeten, waarbij ze samen problemen analyseren en oplossingen bedenken.

Meegroeien met de functie

Omdat Tesla snel groeit, is het belangrijk dat je je snel aan kunt passen. “Een functie kan er over 6 tot 12 maanden heel anders uitzien”, legt Yeap uit. “Wij kijken dan ook naar mensen die ervaring hebben met iets opbouwen en opschalen, of die het vermogen hebben om snel te leren, in een nieuwe rol te groeien en daarin uit te blinken.”

Sta je aan het begin van je carrière, dan kan het helpen om relevante nevenactiviteiten op je cv te vermelden. Denk aan het meedoen aan programmeerwedstrijden, het beoefenen van een sport, lid zijn van een bestuur of andere dingen die laten zien dat jij allround, gepassioneerd en een teamspeler bent.

“Door te vertellen wat je naast je werk doet, geef je ons een idee van wie je bent als persoon”, zegt Yeap. “Wij willen kandidaten graag leren kennen - wat hen motiveert en wat ze belangrijk vinden.” Dat is volgens de recruiter net zo belangrijk als jouw vaardigheden en ervaring.

Aanbeveling van een Tesla-werknemer

Verder is een online profiel dat up to date is zeker belangrijk. Recruiters gaan namelijk ook zelf via LinkedIn op zoek naar kandidaten. Zorg ervoor dat je duidelijk aangeeft wat je kan, wat je hebt bereikt en hoe je carrière tot nu toe is verlopen. En als je solliciteert, geef dan in de sollicitatiebrief aan waar jij denkt een bijdrage te kunnen leveren bij Tesla, voegt Yeap toe.

Ook een tip om binnen te komen bij Tesla is een aanbeveling van iemand die er al werkt. “Onze huidige werknemers weten wat ervoor nodig is om te slagen bij Tesla”, zegt Yeap. “Een aanbeveling voor een kandidaat of een interne overstap is iets wat dan ook behoorlijk meeweegt tijdens de procedure.”

En als je wordt uitgenodigd voor een gesprek bij Tesla? Zorg dan dat je je goed verdiept in de producten en waar het bedrijf voor staat. “Wij zijn een missiegedreven organisatie en zijn op zoek naar mensen die geloven in wat wij doen”, aldus Yeap. “Dus kandidaten moeten duidelijk laten zien dat ze nieuwsgierig zijn naar Tesla en ons doel.”

LEES OOK: 13 verrassende feiten over de auto’s van Tesla die je waarschijnlijk nog niet wist