- Netflix staat bekend om zijn competitieve HR-beleid, dat door sommigen als succesvol wordt gezien en door anderen als problematisch.
- Business Insider sprak met drie ex-werknemers van de Amsterdamse vestiging van Netflix over hoe het was om voor de streaminggigant te werken.
- Twee van hen waren ontslagen. De derde vertrok vrijwillig.
- Lees ook: Netflix opent nieuw hoofdkantoor voor Europese markt in Amsterdam
Netflix staat bekend om zijn ambitieuze bedrijfscultuur, die de streaminggigant samenvat in deze 128 slides. Het slide deck ging ooit viral onder Amerikaanse ondernemers. De voormalig operationeel directeur van Facebook Sheryl Sandberg noemde het zelfs het belangrijkste document van Silicon Valley.
Een onderdeel van het HR-beleid is de zogeheten keeper’s test. Managers moeten zich hierbij afvragen of ze zouden willen vechten om een medewerker te behouden die wil vertrekken. Indien het antwoord op die vraag ‘nee’ is, moeten ze de werknemer ontslaan. Dat zorgt ervoor dat alleen de beste werknemers overblijven, is het idee.
Deze aanpak moet resulteren in een personeelsbestand dat alleen bestaat uit getalenteerde en gemotiveerde werknemers, wat op zichzelf een logische doelstelling is voor een werkgever.
Een andere opvallende arbeidsvoorwaarde is dat werknemers bij Netflix vaak grote vrijheid krijgen bij het invullen van vakantiedagen. Ook krijgen Netflix-medewerkers vaak een goed salaris.
Netflix neemt zijn HR-beleid erg serieus en ziet het als een cruciaal onderdeel van het succes van het bedrijf, dat wereldwijd inmiddels 231 miljoen betalende abonnees telt.
Maar er zijn ook aanwijzingen dat de bedrijfscultuur van Netflix zorgt voor angst en ongerustheid op de werkvloer. Zo schreef zakenkrant The Wall Street Journal enkele jaren geleden al dat werknemers zich continu afvragen of ze ontslagen gaan worden.
Sommige Amerikaanse medewerkers van Netflix worden naar verluidt zelfs met een appje ingelicht dat ze ontslagen zijn. Managers in de Verenigde Staten zouden op hun beurt de constante druk voelen om mensen te ontslaan.
Ex-werknemers Netflix aan het woord
Maar hoe is de sfeer op de werkvloer bij Netflix in Europa? Of om precies te zijn in Amsterdam, waar Netflix ook een vestiging heeft. Business Insider sprak met drie voormalige werknemers die voor Netflix in Amsterdam werkten. Alle drie willen ze anoniem blijven. Ze krijgen hieronder de fictieve namen Robert, Jan en Linda (hun echte namen zijn bekend bij de redactie van Business Insider Nederland).
Robert werkte aanvankelijk voor Netflix in de VS en ging vervolgens voor het bedrijf aan de slag in Amsterdam. Hij ervoer de bedrijfscultuur als positief en zou de werkvloer niet beschrijven als een omgeving waar mensen met elkaar concurreren.
Wel waren sommige mensen bang dat ze ontslagen zouden worden, maar volgens hem was dat een minderheid. Robert vindt dan ook dat het HR-beleid van Netflix grosso modo een succes was. Robert vertrok naar eigen zeggen uit eigen wil bij Netflix.
Jan en Linda zijn ontslagen en uiten zich kritischer over de bedrijfscultuur van Netflix. Linda werkte voor het marketingteam en "vond het niet het soort professionele ervaring die je je voorstelt als je solliciteert voor een baan bij Netflix". Volgens haar komt dit mede door de keeper's test. "Als je niet op je volle capaciteit presteert, kun je ontslagen worden. Misschien gaat het thuis wat minder, misschien heb ik een leven buiten mijn werk, daarom presteer ik niet 100 procent."
'Ik stelde te veel vragen'
Jan, die een jaar als managementassistent werkte bij Netflix in Amsterdam, ervoer Netflix als een zenuwslopende werkomgeving. "Ze kunnen je op elk moment vertellen dat ze je ontslaan. Het is geen gezonde werkomgeving. Je krijgt elke dag berichten: deze persoon is weggestuurd, deze persoon is weggestuurd. Je weet niet wanneer het jouw beurt is."
Het hielp niet dat het ontslag van Jan op een pijnlijke manier is gegaan. Vanuit het niets werd hem verteld dat hij zou worden ontslagen, hoewel hij een maand eerder een goede evaluatie had gehad, zo stelt Jan. Hij heeft zich vervolgens zes maanden verzet tegen de beslissing, terwijl Netflix naar manieren zocht om hem als incapabel af te tekenen, vertelt de ex-werknemer. Uiteindelijk zijn de twee partijen uitgekomen op een ontslagvergoeding van bijna 50.000 euro.
Wat Jan kwalijk werd genomen en de voornaamste reden voor zijn ontslag vormde, was dat hij te veel vragen stelde en te actief was, vertelt hij. "Ze zeiden dat ik te veel vragen stelde op verkeerde momenten. Hoewel ik deze vragen meestal tijdens de vergaderingen stelde, als daar ruimte voor was. Ze verwachtten dat een assistent kalmer en rustiger zou zijn."
Jan zegt juist te hebben geprobeerd de open cultuur van Netflix te volgen, waar het stellen van vragen wordt aangemoedigd. "Het grappige is dat in dat boek van Netflix ['No Rules Rules', een boek van Netflix-oprichter Reed Hastings over de cultuur van het bedrijf, red.] staat dat je alles kunt zeggen en dat het een open cultuur is, maar dat is niet waar."
'Mijn team was niet meer nodig'
Linda werkte van 2018 tot 2019 bij Netflix en werd ontslagen omdat haar team werd ontmanteld. "Er was geen probleem met hoe ik presteerde. Mijn team was plotseling overbodig."
"Ze nemen je aan omdat je de beste bent om bepaald werk te doen. Op het moment dat dat werk niet meer bestaat, hebben ze je niet meer nodig", zegt Linda. "Dan kunnen ze je van de ene op de andere dag ontslaan."
Linda kreeg een ontslagvergoeding aangeboden. Ze nam vervolgens een advocaat in de arm om een betere deal te krijgen. Uiteindelijk kreeg ze "een redelijke vergoeding". Ze had nog meer geld kunnen krijgen, maar wilde het proces niet eindeloos laten doorgaan, zegt ze. Het ontslag had wel invloed op haar mentale gezondheid.
Linda blikt niet graag terug op haar tijd bij Netflix: "Bij Netflix had je altijd die extra laag van stress, waarbij je weet dat men je van de ene op de andere dag kan ontslaan, zonder dat dit gerelateerd is aan je prestatie. Het kan iets anders zijn. Ze zullen het je nooit vertellen."
Verder zag ze ook dat sommige mensen elkaar van feedback gingen voorzien, in de hoop een ontslag te voorkomen.
Over andere aspecten van het werken bij Netflix, zoals ongelimiteerde vakanties is Linda ook negatief. "Ze zeggen dat je onbeperkt vakantie hebt, maar dat is niet echt het geval. Hoe kun je vakantie nemen in een cultuur waar je continu moet bewijzen dat je goed presteert?"
Linda zou liever wat richtlijnen hebben gehad. Bijvoorbeeld dat je in een jaar 20 vakantiedagen hebt. "Dan weet je dat je ze kunt opnemen zonder druk of oordeel."
Robert blikt wel met plezier terug op zijn tijd bij Netflix. Volgens hem bood Netflix een omgeving die bestond uit mensen met veel talent, die hard werken en gemotiveerd zijn. Dat maakte Netflix een bijzondere plek om te werken, wat niet bij elke werkgever voorkomt, zegt hij.
Robert geeft toe dat veel mensen ontslagen werden, maar ziet dat niet als iets negatiefs. Mensen zagen hun ontslag altijd aankomen, want ze waren niet succesvol in hun rol, zegt hij. Bovendien kregen werknemers een goede ontslagvergoeding die, volgens Robert, varieerde van tussen de 6 tot 12 maanden aan salaris.
Robert besloot naar eigen zeggen te vertrekken omdat hij uitgeput was en de baan minder leuk werd.
De Europese vestiging van Netflix heeft niet gereageerd op een verzoek om commentaar van Business Insider.