- Nederlandse werknemers denken in meerderheid dat ze het werk van vijf dagen in vier dagen kunnen doen.
- Dat blijkt uit een nieuwe onderzoek van freelance platform Fiverr.
- Een kwart denkt dat ze maar 26 tot 30 uur per week echt productief zijn.
- Lees ook: Gratis lunch geeft sterke prikkel aan thuiswerker om op andere dag naar kantoor te komen.
Het werk dat Nederlandse werknemers in een traditionele werkweek van vijf dagen moeten doen, kunnen zij ook in vier dagen doen. Dat zegt de meerderheid van de deelnemers aan een onderzoek van Fiverr. Dit freelance platform deed onderzoek naar hoe werknemers wereldwijd hun werkweek idealiter indelen.
6 op de 10 ondervraagde werknemers zegt hun werk in vier dagen te kunnen doen, in plaats van vijf. Bij millennials ligt dat aantal nog hoger: zeven van de tien zegt in feite dat de traditionele werkweek te lang is.
Dat werkgevers werknemers wellicht moeten beoordelen op productiviteit in plaats van aanwezigheid, blijkt ook uit andere cijfers van het Fiverr-onderzoek.
Zo zegt bijna een kwart van de Nederlandse deelnemers dat ze per week tussen de 26 en 30 uur écht productief zijn, wat neerkomt op minder dan vier dagen.
Lees ook: Dit is volgens ambtenaren bij gemeenten het ergste kantoorwoord: dagdagelijks
Klassieke kantoortuin niet populair bij werknemers
Factoren die een grote invloed hebben op de productiviteit zijn de werkomgeving. Een derde geeft de voorkeur aan thuiswerken of een gedeeld kantoor. Afleiding op kantoor wordt veel genoemd als een factor die invloed heeft op de productiviteit.
Slechts één op de zeven werknemers vindt de klassieke kantoortuin met een open vloer een optimale plek om te werken.
Werktijden zijn ook van belang. Bijna de helft van de Nederlandse ondervraagden zegt het liefst in de ochtend te werken. Daarbij is er sprake van generationele verschillen: één op de vier Gen Z’ers, oftewel werknemers tussen de 16 en 26 jaar oud, werkt liever buiten de traditionele werktijden. Zij geven daarnaast de voorkeur aan vergaderen via online kanalen, boven vergaderen op kantoor.
“Organisaties kunnen de wensen van Gen Z niet negeren”, zegt Peggy de Lange, vicepresident van Fiverr, in een verklaring. “Zij zijn een groep van ongeveer drie miljoen Nederlanders en over niet al te lange tijd zijn hun voorkeuren doorslaggevend op de arbeidsmarkt. Werkgevers moeten gaan nadenken over de verkorte werkweek, hybride werken en ook remote werken gedurende langere periodes of zelfs permanent.”