Als er een boom omvalt in het bos en er is niemand in de buurt om dat waar te nemen, maakt de boom dan geluid? Dat ligt eraan, wie je het vraagt.

Deze is makkelijker: als je een belangrijke taak hebt uitgevoerd op je werk en je baas heeft daar niks over gehoord, heb je het dan wel gedaan? Dat antwoord is helaas: nee.

Afgelopen maand stuurde Elon Musk, die met zijn Departement van Overheidsefficiëntie een grote bezuinigingsoperatie leidt in de de VS, een e-mail aan werknemers bij de Amerikaanse overheid. Die kregen de taak om vijf dingen te benoemen die ze in de week ervoor hadden gedaan, met een cc naar hun baas. Niet reageren zou worden gezien als een reden voor ontslag, schreef Musk op X.

Waarom het belangrijk is om te laten zien hoe productief je bent

Carrière-experts zeiden eerder tegen Business Insider dat de aanpak van Musk neerkomt op “management-by-fear“. Hoewel zijn benadering misschien heel bot is, gaat het in de kern om een logische vraag: werkgevers willen weten wat hun werknemers doen.

"Je werk spreekt niet voor zichzelf", zegt leiderschapscoach Melody Wilding, die binnenkort het boek Managing Up: How to Get What You Need from the People in Charge uitbrengt.

"De relatie met je baas is cruciaal", zegt ook Mary Abbajay van bedrijfsconsultant Careerstone Group. Je baas heeft meerdere verantwoordelijkheden en kan volgens Abbajay niet al jouw werk in de gaten houden.

Maar veel mensen, vooral vrouwen, vinden het niet prettig om aan zelfpromotie te doen op hun werk, blijkt uit onderzoek. Abbajay wijst erop dat het praten over successen op het werk geen blijk is van arrogantie, maar van zelfvertrouwen.

"Als we het hebben over onze prestaties, dan gaat het over feiten", zegt ze. "Als je feiten noemt, vergroot je niets uit. Je zegt bijvoorbeeld alleen: 'Ik had dit project twee weken eerder dan gepland af en bleef 5.000 dollar onder het budget.'"

Hoe je kleine en grote prestaties over het voetlicht kan brengen

Als je net een belangrijke prestatie hebt geleverd op je werk, zou je je baas daar een e-mail over kunnen sturen of erover beginnen tijdens een vergadering of ontmoeting op de gang. Wilding raadt ook aan regelmatig met je baas bij te praten en daarbij duidelijk te maken wat je hebt bereikt sinds jullie elkaar de laatste keer zagen.

Wilding zegt dat je het daarbij niet alleen moet hebben over wat je hebt gedaan, maar ook over de impact van je werk: welke waarde of efficiëntie heb je geleverd, of hoeveel tijd of geld heeft je team daarmee bespaard?

In plaats van dit als zelfpromotie te zien, kun je het beter beschouwen als het simpelweg informeren van je baas. Die kan dat vervolgens doorgeven hogerop binnen het bedrijf, zodat je team mogelijk meer budget of invloed krijgt.

Volgens Wilding kun je een succesvol project ter sprake brengen tijdens een vergadering als leermoment, zodat je met collega's kan delen wat je hebt geleerd.

Daarmee laat je ook zien hoe je informatie verwerkt en dat je beslissingen neemt in het belang van het bedrijf, zegt ze. Dat denken op hoger niveau helpt je loopbaan veel meer, dan simpelweg zeggen dat je je doelstellingen hebt bereikt.

Verder zou je bijvoorbeeld op maandagen een e-mail kunnen sturen met wat er op de planning staat voor de komende week en dan eentje op vrijdagen met een opsomming van wat je die week allemaal voor elkaar hebt gekregen, zegt Wilding. Je kunt daarbij van tevoren duidelijk maken dat er geen antwoord nodig is, zodat je je baas niet met extra werk opzadelt.

Bedenk bij alles wel goed dat de manier waarop je je werk zichtbaar maakt, ook afhangt van de managementstijl van je baas.

Daar waar een micromanager misschien elke week een e-mail verwacht waarin je uiteenzet hoe een project vordert, zal je bij een lossere baas misschien wat proactiever de aandacht moeten vestigen op je prestaties.

Het benoemen van wat je allemaal presteert op je werk kan ongemakkelijk voelen. Maar zelfpromotie is erg belangrijk om uiteindelijk promotie af te dwingen. "Het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat mensen weten hoe goed je bent, hoe succesvol je bent en wat je hebt gepresteerd", zegt Abbajay. "Want als jij het ze niet vertelt, wie dan wel?"

LEES OOK: Dit zijn 3 tekenen dat je gewaardeerd wordt op je werk, volgens een voormalige HR-directeur met 36 jaar ervaring