"Spyker doet in alles denken aan Koenigsegg", zegt Martin Sköld van
Stockholm school of economics tegen Z24’s Zweedse zustersite E24. "Het
is een anonieme speler. Niet de grote industriële partij die Saab nodig
heeft."
Ook de Duitse auto-expert en hoogleraar Ferdinand Dudenhöffer ziet weinig heil
in een overname van Saab door Spyker. "Spyker is te klein". De
automobielprofessor uit Duisburg zegt tegen E24.se niet te geloven dat het
kleine Spyker het veel grotere Saab zou kunnen verstouwen.
Chinese BAIC
Dudenhöfer ziet evenmin weinig in een overname van Saab door het Chinese BAIC.
De Chinezen willen volgens hem alleen eventueel het merk voor een leuk
prijsje op de kop tikken. De industriële capaciteit en technologie hebben ze
vanwege een partnership met het Koreaanse Hyundai eigenlijk niet nodig.
Het grote probleem voor de verkoop van Saab is volgens de Duitser dat er
weinig waardevols te verkopen is. Veel rendement heeft de productie van Saab
de afgelopen jaren niet opgeleverd. "Saab heeft vijftien tot twintig
jaar van verliezen achter de rug. Alleen het merk en het design is iets
waard. Alle technologie is in handen van Opel en General Motors."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl