- Webwinkelconcern Wehkamp heeft 14 procent minder producten retour gekregen sinds de invoering van een retourtarief van 50 cent per product.
- Die extra kosten werden in april 2023 ingevoerd, een keuze waar Wehkamp mee voorop liep.
- Ruim een jaar later raadt de webwinkel andere e-commercebedrijven aan om zijn voorbeeld te volgen, zowel uit financieel als ecologisch oogpunt.
- Lees ook: Dit zijn de 10 grootste webshops in Nederland: het gat tussen Amazon en Bol wordt groter
Het besluit van webwinkelconcern Wehkamp om geld in rekening te brengen als producten retour worden gestuurd, heeft goed uitgepakt. Het aantal teruggestuurde producten daalde met 14 procent.
“Het was een gedurfde beslissing om te beginnen met het berekenen van kosten voor retourzendingen en bezorging aan huis op een moment waarop de economie zwak was en onze concurrenten beide diensten gratis aanboden”, stelt topman Graham Harris. “Maar het is de juiste keus gebleken.”
In april 2023 bracht Wehkamp als eerste in de markt een bedrag van 50 cent in rekening voor elk geretourneerd artikel. In oktober vorig jaar introduceerde Wehkamp daarnaast een thuisbezorgtarief van 50 cent. De extra kosten worden inmiddels ook in rekening gebracht bij kleertjes.com en mannenmodewebshop Union River.
Wehkamp spreekt van noodzakelijke sprong
“Dit komt onze financiële prestaties en ook onze ecologische voetafdruk ten goede”, aldus Harris. “Ik zou alle spelers in de markt willen aanmoedigen om deze noodzakelijke sprong te maken, en zo onze industrie duurzamer te maken.”
Het webwinkelconcern heeft in het afgelopen boekjaar 17 procent minder verkocht dan het jaar daarvoor. De operationele winst steeg in de periode van april 2023 tot en met maart dit jaar met 30 procent naar 26 miljoen euro.
Wehkamp verwacht de kosten dit jaar verder terug te brengen. Zo is het distributiecentrum in Zwolle, waar alle voorraden liggen, sterk geautomatiseerd. "De markt mag dan vertraagd zijn, maar wij hebben niet stilgestaan", aldus Harris.