Betaaldienst Paypal wil met twee nieuwe diensten bestellen en betalen in restaurants makkelijker maken.
Afrekenen met je mobiele telefoon: gaat dat ‘m ooit worden of blijven mensen liever pinnen en contant betalen?
Betaaldienst Paypal probeert het afrekenen in restaurants in ieder geval te versimpelen. Eind vorige week rolde het in het Verenigd Koninkrijk (VK) twee nieuwe diensten uit, schrijft TechCrunch.
Met Order Ahead kunnen klanten via de Paypal-app (iOS en Android) thuis al hun eten bestellen en gelijk aanschuiven in de eetgelegenheid. Betalen kan gelijk aan tafel met Pay At Table door een viercijferige code in te voeren. Als je de maaltijd naar binnen hebt gewerkt, kun je opstaan en weglopen.
Meer Europese landen, maar ook Nederland?
De diensten zijn vorig jaar al uitgerold in de VS. Nu zijn het VK en Australië aan de beurt. Meer Europese landen volgen, al is niet bekend of Paypal de functionaliteiten ook in Nederland aan gaat bieden.
Het gebruik van Paypal is in Nederland minder ingeburgerd dan in bijvoorbeeld de VS. Dat komt deels omdat we op internet veelal met iDEAL afrekenen, een systeem dat uniek is voor Nederland. Voor betalen in onder meer cafés, restaurants en bioscopen is er de app MyOrder, dat inmiddels in handen is van Rabobank.
Mobiel betalen met NFC-chip
De drie Nederlandse banken ABN AMRO, ING en Rabobank hielden vorig jaar een proef met mobiel betalen, waarbij mensen konden afrekenen door hun smartphone tegen een betaalautomaat te houden. De telefoons moesten wel over een zogenoemde NFC-chip beschikken.
De grote Nederlandse banken (met uitzondering van Rabobank), Mastercard en de NS hebben de chip inmiddels ook ingebouwd in betaalpassen. Klanten hoeven de pas niet meer in een betaalautomaat te steken, maar kunnen hem tegen het apparaat aanhouden en zo snel afrekenen, zonder een pincode in te voeren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl