Dat maakte de uitgeverij donderdag bekend. Met de verkoop is een bedrag van 26
miljoen euro gemoeid. De Persgroep mag op zijn beurt voor 2 miljoen euro
adverteren in de print en online media van Wegener.

AutoTrack is de grootste website voor de in- en verkoop van auto’s in
Nederland met circa 1,2 miljoen unieke bezoekers per dag. De geconsolideerde
boekwaarde aan het einde van vorig jaar bedroeg 3 miljoen euro.

De website was onderdeel van Wegener Digital en de verkoop vindt plaats door
middel van overdracht van aandelen. De directeur van Wegener Digital, Sander
van den Hout, verhuist met AutoTrack mee naar De Persgroep.

Uitgever Wegener, vooral bekend van regionale kranten, staat al enige tijd in
de etalage. De Persgroep van de Vlaamse uitgever Christian van Thillo, leek
een serieuze kandidaat om heel Wegener over te nemen. Vraag is of die optie
aantrekkelijk blijft, als De Persgroep ook krenten uit de pap kan halen.

Internetpareltjes Wegener

Op internet is de Noorse uitgever Schibsted (indertijd mede-oprichter van Z24)
het belangrijkste voorbeeld voor Van Thillo, zei
hij twee jaar geleden tegen Emerce. Schibsted haalt zo’n 60 procent van de
winst uit digitale activiteiten, voornamelijk door goed draaiende websites
met rubrieksadvertenties.

Dat is precies waar de schoen wringt bij de huidige uitgevers van gedrukte
media. Van oudsher waren kranten de manier voor adverteerders om een bepaald
publiek te bereiken. Autohandelaren brachten er hun bolides onder de
aandacht, bedrijven hun vacatures en consumenten boden tweedehands spullen
aan. Met de komst van het internet is dat verdienmodel beetje bij beetje
uitgekleed. Slimme ondernemers bouwden complete sites rondom een deelmarkt,
zoals Marktplaats (tweedehands spullen) en Monsterboard (vacatures).

Een grote uitgever als Schibsted is het gelukt om de overgang naar de digitale
wereld te maken. Ook Nederlandse uitgevers proberen die transitie te maken.
Zo nam Telegraaf Media de laatste jaren een belang in onder meer
Relatieplanet.nl, Botentekoop.nl, Nieuweboten.nl, CampersenCaravans.nl en is
het eigenaar van Autotekoop.nl.

Persgroep zoekt groei online

De online portfolio van de Persgroep is minder breed. Weliswaar heeft van
Thillo met de recente overname van VNU Media een stevige greep op de
vacaturemedia (Intermediair en Nationale Vacaturebank), maar een goede site
voor de Nederlandse automarkt ontbreekt. De Belgische tak van de uitgever heeft
dat wel in België met Autozone.be.

Met de overname van Autotrack.nl wordt Van Thillo in een klap marktleider zijn
op de markt voor auto-advertenties.

Vraag is nu wat er gebeurt met bijvoorbeeld Wegeners vacaturesite JobTrack.nl,
die goed aansluit bij de huidige vacaturemedia van De Persgroep. Als kers op
de taart heeft
Wegener ook een belang 12,8 procent in huizensite Funda.

Lees ook:

Mecom ziet geen verbetering advertentiemarkt

Vier redenen waarom de Persgroep Wegener wil

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl