Onbeslagen ten ijs komen in een sollicitatiegesprek is een notoir slecht idee, maar bij YouTube moet je aantonen dat je beschikt over productkennis én creativiteit.
De CEO van YouTube, Susan Wojcicki, vraagt sollicitanten hoe ze de videosite beter zouden maken. Vaak spitst ze de vraag toe op een nieuwe functie of dienst die net live is gegaan.
Zeker als productmanager moet je altijd nadenken over de volgende generatie en wat die verwacht van de diensten die ze nu al gebruiken, constateert Wojcicki. Als je niet meteen een goed verbeterpunt kan verzinnen, zit je in de knel en lijkt de kans klein dat je de baan aangeboden krijgt.
Organisatietalent is ook belangrijk, vindt Wojcicki, die voor Google de overname van YouTube begeleidde en in 2014 de hoogste baas van de videosite werd. Ze vroeg sollicitanten daarom vroeger hoe ze hun mail hebben ingericht. Dat geeft een inkijkje in hoe mensen hun tijd inplannen en levert soms ook tips op die ze zelf toepast. “Ik vond dat altijd enorm interessant: de variëteit in hoe mensen hun mail managen.”
Bekijk hier meer van haar scherpe uitspraken: