De autoverkopen zijn bedroevend, blijkt uit cijfers van de Bovag, de RAI en
Autodata Corp. In de VS werden er 688.000 auto’s verkocht, in Nederland
34.511. Dat ondanks de vele spotjes, extraatjes en kortingen die de
fabrikanten hun potentiële kopers bieden.

In februari daalde de autoverkoop in Nederland met 31,4 procent, in de VS met
41 procent. De best verkochte merken in Nederland zijn de Volkswagen Golf,
de Toyota Aygo en de Ford Focus. In de VS wist Chrysler, door ruim tweemaal
zoveel korting te bieden als concurrenten Ford en GM, zijn marktaandeel op
te krikken. De geplaagde merken van GM, Hummer, Saturn en SAAB verkochten 69
procent minder auto´s. In februari werden in de hele Verenigde Staten maar
712 SAABs verkocht.

GM bedelt wereldwijd om steun
De fabrikanten lijden onder de afnemende verkoop. General Motors, tot voor
kort de grootste automaker ter wereld, bedelt om overheidssteun in elk land
waar ze fabrieken hebben staan, schrijft
de Wall Street Journal
. Spanje heeft toegezegd 200 miljoen euro aan
leningen te garanderen, naast de miljardensteun van de Amerikaanse regering.

De regeringen van Duitsland (Opel), Zweden (SAAB) en Groot-Brittannië
(Vauxhall) denken nog na over de vraag van GM. Dat bedrijf draait inmiddels
de duimschroeven aan. De Europese topman Carl-Peter Forster zei tegen de
Duitse krant Bild dat Opel 3500 banen moet schrappen als de overheden niet
met geld over de brug komen.

Japanse autofabrikanten azen op steun
Maar ook in Japan gaat het niet goed, schrijft
de New York Times
. Toyota, tegenwoordig de grootste autofabrikant van de
wereld, heeft de Japanse regering om hulp gevraagd. Toyota Financial
Services, die autoleningen verstrekt, heeft geld nodig om auto’s in de VS te
kunnen financieren. Daar is de markt voor leningen opgedroogd en nu moet de
Japanse overheid inspringen. Ook Nissan overweegt om steun te vragen. Alleen Honda
doet het nog goed
, met dank aan de verkoop van kleine motoren in Azië en
Zuid-Amerika.

Ford weerstaat lokroep
In de Verenigde Staten weet Ford de lokroep van overheidssteun te weerstaan.
De autofabrikant gokt erop dat de nieuwe hybride sedan, een auto met een
platte achterklep, het bedrijf door de crisis heen zal slepen, schrijft
de New York Times
. Ford wijkt daarmee af van de trend om juist geen
nieuwe auto´s te introduceren, nu het slecht gaat.

Deze week vindt in Géneve de jaarlijkse autobeurs plaats. Hier pakken de
fabrikanten groots uit met nieuwe modellen, mooie plaatjes en aantrekkelijke
aanbiedingen. Ook dit jaar glanzen de auto´s de bezoekers tegemoet. Maar
achter alle schone schijn schuilt de angst voor het komend jaar. Want maand
na maand zakken de autoverkopen en nog is de bodem niet bereikt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl