Tijdschriftenuitgever New Skool Media neemt weekblad Elsevier over. Met de huidige eigenaar Reed Business Nederland is overeenstemming bereikt over de overname van de uitgeefactiviteiten van Weekblad Elsevier en BeleggersBelangen.
Voor Elsevier en BeleggersBelangen is een nieuwe BV opgericht: ONE (Opinie, Nieuws en Economie). New Skool Media heeft 67 procent in deze uitgeverij. Reed Business Nederland houdt een minderheidsbelang van 33 procent in de nieuwe constructie. Wat New Skool betaalt voor de overname is niet bekend gemaakt.
Het opinieweekblad mag de naam ‘Elsevier’ nog minstens 4 jaar behouden, licht een woordvoerder toe. Gedurende deze periode wordt een nieuwe naam bedacht voor het blad, omdat Reed Business de naam ‘Elsevier’ wil gebruiken voor wetenschappelijke uitgaven.
,,We mogen nog vier jaar Elsevier blijven heten, met een uitloop van twee keer twee jaar”, aldus hoofdredacteur Arendo Joustra tegenover persbureau ANP. ,,We hebben acht jaar om een nieuwe naam te bedenken.” De redactie voelt zich volgens Joustra ,,erg ongemakkelijk” dat de sinds 1891 bestaande naam moet verdwijnen. ,,We onderzoeken of we een juridisch of maatschappelijk offensief kunnen beginnen om de naam te behouden.”
Het is de bedoeling dat Reed Business uiterlijk een jaar na de naamsverandering het belang van 33 procent verkoopt aan New Skool Media, zegt Joustra, die positief is over de overname. ,,Als consumententitel voelen we ons meer thuis bij New Skool Media dan bij RELX. Dat is geen echt mediabedrijf meer.” Het gaat volgens de hoofdredacteur goed met het weekblad. ,,De omzet is prima en de winst is goed.” De betaalde oplage is ruim 80.000.
Elsevier onder één dak met Vorsten en Kijk
New Skool Media werd in 2014 opgestart na de overname van 19 tijdschrifttitels van Sanoma door Cor Jan Willig en Rob Koghee. Over 2015 werd 1 miljoen euro winst gemaakt. New Skool heeft titels zoals Kijk, Vorsten, Nick & Simon Magazine, Knippie en Fiets Actief.
De uitgeverij zegt dat de overname past in haar streven ,,een sterk consumentenportfolio'' op te bouwen rond diverse mediumtypen. ,,Met deze aankoop ontstaat een sterk mediahuis met 26 consumententitels, 250 werknemers en een gecombineerde omzet van 65 miljoen euro.''
Afgelopen december werd bekend dat het Brits-Nederlandse RELX de naam Elsevier exclusief wil reserveren voor de wetenschappelijke uitgaven van het informatieconcern. RELX heette tot begin dit jaar Reed Elsevier en kwam voort uit de fusie tussen de Britse uitgever Reed en de Nederlandse uitgever Elsevier.
Sinds de jaren negentig heeft het concern zich steeds meer ontwikkeld tot een leverancier van digitale informatie, met onder meer databank Lexis Nexis. De tak van wetenschappelijke uitgaven ging Elsevier Science heten. De Nederlandse weekbladen, waaronder Elsevier, vielen onder de divisie Reed Business Information.
Vanwege de historische betekenis van de in 1880 opgerichte uitgever Elsevier lag er tot begin deze eeuw een taboe op verkoop van het weekblad Elsevier bij de bedrijfstop. Ook al werd het blad steeds meer een vreemde eend in de bijt binnen de Brits-Nederlands multinational.
Weekblad Elsevier: krimpmarkt
Elseviers oplagedaling van de afgelopen jaren (actuele oplage ruim 80 duizend tegen circa 140 duizend zeven jaar geleden) en de verdere afslanking van de Nederlandse bladenportfolio van Reed Elsevier/RELX leidden begin 2015 tot het besluit om het weekblad officieel in de etalage te zetten.
Intern ontstond er een stevige discussie tussen de redactieraad van Elsevier en de concernleiding over de naam. De top van RELX wilde het weekblad en aanverwante activiteiten van zijn naam beroven, omdat ‘verwarring’ zou kunnen ontstaan met de veel grotere wetenschappelijke uitgever Elsevier. Mogelijk speelt hierbij ook dat de naam Elsevier een hoge zoekwaarde heeft voor Google en dat RELX daarom voor Nederland de url elsevier.nl wil claimen.
De komende vier jaar zal uitgever New Skool met een nieuwe naam op de proppen moeten komen.
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl